Door Mirella Zwanenburg
Bestaat jullie dorp of stad een bijzonder aantal jaar? Of viert je bedrijf binnenkort een mooi jubileum? Dan moet dit natuurlijk gevierd worden en een jubileumboek is dan heel toepasselijk.
Hoe leuk zou het zijn als er een boek komt over je bedrijf waarin te zien en te lezen is hoe het vroeger in de organisatie werkte en wat er in de loop van de jaren veranderd is? Dit zelfde geldt voor een jubileum van een dorp, stad of gemeente. Er kunnen interessante feitjes in opgenomen worden en bijvoorbeeld verhalen van mensen van toen en nu. Oude foto’s worden gecombineerd met foto’s van vandaag de dag. Het wordt een prachtig naslagwerk die alle medewerkers of bewoners met trots willen bewaren.
Maar hoe begin je met een jubileumboek?
Ga eerst na wanneer het jubileum precies is. Het is natuurlijk het mooiste dat het boek op die datum gepresenteerd wordt. Houd er rekening mee dat maken van een jubileumboek een tijdrovend project is. Al met al is het verstandig om zeker een jaar van te voren te beginnen. Het kan ook sneller gerealiseerd worden, in het geval van een wat kleiner boekje, maar ook dan moet je toch wel uit gaan van een aantal maanden.
Welke stappen zet je?
1. Maak een projectgroep
Een jubileumboek maak je nooit alleen. Zoek mensen om je heen en plan een brainstorm sessie. Bedenk wat jullie in het boek willen hebben en wie er geïnterviewd gaan worden.
Tip: ga op zoek naar een vergelijkbaar bestaand boek, hier kun je veel inspiratie uit halen.
2. Ga na of er subsidies of andere potjes beschikbaar zijn
Bij historische boeken zijn er vaak veel mogelijkheden voor subsidie.
3. Zorg voor een professionele tekstschrijver
Deze kan de interviews afnemen en de artikelen schrijven. Voor de verkoopbaarheid van het boek is het belangrijk om met een professionele tekstschrijver en fotograaf te werken. Een professionele fotograaf maakt foto’s die van goede kwaliteit zijn en voor de uitstraling van het boek zijn de foto’s erg bepalend. Een goed boek met slechte foto’s bestaat niet.
4. Neem de fotograaf mee naar de interviews
De fotograaf maakt meteen foto’s van het interview en uit een interview komen vaak interessante verhalen die wellicht ook vastgelegd kunnen worden op beeld. De fotograaf weet dan meteen waar het in dat verhaal om gaat en wat er op de foto naar voren moet komen.
5. Maak keuzes uit het materiaal
Na de interviews bepalen jullie welke oude verhalen en beelden in het boek komen. Laat de tekstschrijver de verhalen op papier zetten en zoek oude foto’s die hier bij horen. Het kan ook leuk zijn om oude krantenartikelen of brieven in te scannen.
Tip: Het inscannen van de oude foto’s en artikelen kan tijdrovend zijn. Vraag de vormgever altijd hoe je het moet inscannen en of de resolutie klopt, dit voorkomt dat je het later allemaal opnieuw moet doen.
6. Start bij het vormgeven met enkele pagina’s
Wanneer alle bovenstaande informatie, teksten en afbeeldingen compleet zijn, kan de vormgever aan de slag met de eerste pagina’s van het boek. Mijn advies is om je boek te laten opmaken door een professionele vormgever. Deze weet hoe het boek uitgelijnd moet worden en hoe je foto’s mooi plaatst. Zeker bij een jubileumboek waar veel beeldmateriaal in zit, kan de vormgeving een boek maken of kraken.
Als ik een boek opmaak vraag ik altijd of er een bepaalde stijl is waar het boek aan moet voldoen. Ik maak de eerste pagina’s die we eerst bespreken en pas deze indien nodig aan. Pas wanneer jullie helemaal tevreden zijn over het lettertype, de regelafstand, de indeling, het kleurgebruik en de stijl gaan we aan de slag met de rest van het binnenwerk. De omslag van het boek maken we meestal als laatst, omdat we dan weten hoeveel pagina’s het boek bevat en dus weten hoe dik de rug van het boek wordt. Daarnaast hebben we dan een beter beeld van het boek.
7. Zorg voor een tweede bril bij de proeven
Alle pagina’s zijn gevuld en nu is het heel belangrijk om niet meteen akkoord te geven, maar laat het boek eerst door andere mensen lezen en bekijken. Het kan altijd zijn dat er ergens foutjes in geslopen zijn en het zou zonde zijn dat als het boek gedrukt is je tegen incorrectheden aanloopt.
8. Naar de drukker
Het boek kan nu gedrukt worden. Zoek een passende drukker en vergelijk verschillende offertes. Let niet alleen op de prijs, de ene drukker kan andere papiersoorten geoffreerd hebben waardoor het snel appels met peren vergelijken wordt. Schakel eventueel hulp in van iemand die de offertes tot in te puntjes begrijpt, waardoor je een goede afweging kunt maken. Soms is een offerte die net iets prijziger is, toch een betere keuze. Het boek moet jaren later ook nog mooi zijn en je wilt toch dat iedereen trots is op het eindresultaat. Na alle tijd die er in zit kun je niet aankomen met een flutblaadje, het moet er gewoon goed uit zien.
Het is feest!
De jubileumdatum komt in aantocht en het boek is gedrukt. Zorg voor een feestelijke presentatie en nodig veel mensen en pers uit. Voor de mensen die in het boek staan en meegewerkt hebben is het erg leuk om een boekpresentatie te organiseren. Dit levert meteen ook mooie publiciteit op.
Over Mirella Zwanenburg
Mirella Zwanenburg is gespecialiseerd in het vormgeven en produceren van jubileumboeken en historische verhalen. Als Boekendame ondersteunt ze bedrijven en organisaties die plannen hebben voor een jubileumboek.