Wil je je businessboek succesvol laten zijn? Zorg er dan voor dat iedereen die het in handen heeft zo snel mogelijk weet wat erin staat. Bij een businessboek speelt de inhoudsopgave daarin een belangrijke rol.
Het concept van je boek is enorm belangrijk: het bepaalt of iemand geïnteresseerd raakt in je boek. De titel, een eventuele ondertitel, het omslag, het omslagbeeld en de flaptekst van een boek liggen voor de hand als manieren om te laten zien waar je businessboek over gaat. Bovendien zijn het goede instrumenten om klanten te verleiden het boek aan te schaffen.
De inhoudsopgave is van groot belang voor de aankoopbeslissing
In tegenstelling tot romans, literaire thrillers, memoires, en stripboeken, worden businessboeken bijna altijd geschreven omdat ze tegemoetkomen aan een concrete behoefte van de lezer/klant: een antwoord op een vraag – een informatiebehoefte – die hij of zij heeft. Je draagt als professional kennis over die bij de lezer ontbreekt, of je leert de lezer een techniek waarmee hij iets kan maken, of je legt een methode uit waarmee een ander iets kan volbrengen. Kortom, de inhoud een businessboek – ook jouw boek – sluit altijd aan op vragen die bij mensen leven. Als je snel wilt duidelijk maken waar je boek over gaat, zul je dus iets extra’s moeten doen: zorgen voor een duidelijke inhoudsopgave. Want wanneer een lezer getriggerd wordt door de buitenkant, is zijn volgende stap de inhoudsopgave van je boek verkennen.
Zorg dus dat de inhoudsopgave op orde is en recht doet aan de inhoud van je boek door alle gewenste ingrediënten van een inhoudsopgave te benoemen. Dat zijn:
1. Inleiding van je boek
De inleiding is de perfecte manier om verwachtingen te scheppen en te managen. Je geeft aan waar je boek over gaat en wat het de lezer brengt in termen van oplossingen en werkwijze. Een goede inleiding zorgt ervoor dat je lezer nog meer zin in het boek krijgt.
2. Hoofdstukken met aantrekkelijke titels
Een goede inhoudsopgave geeft niet alleen de structuur van je boek weer, maar laat ook zien wat de lijn is van je betoog. Een consistente opbouw van je hoofdstukken maakt de waarde en degelijkheid van je boek zichtbaar. Maar verwar degelijkheid niet saaiheid. Besteed daarom extra aandacht aan je hoofdstuktitels en zorg ervoor dat ze zowel aansprekend als beschrijvend zijn. Zo kan een potentiële lezer snel inschatten of de informatie die hij zoekt in jouw boek staat. Een consistente inhoudsopgave laat de lezer zien wat hij krijgt, motiveert en inspireert.
3. Logisch opgebouwde paragrafen
Het kan best zijn dat een mogelijke lezer van jouw boek al langer zoekt naar informatie over het onderwerp dat hem bezighoudt. Hij kan ondertussen zelfs al een kleine bibliotheek hebben opgebouwd. Hoe weet een geïnteresseerde lezer bij het zien van jouw boek of het hem iets nieuws brengt? Door per hoofdstuk ook de paragrafen op te nemen in de inhoudsopgave. Zorg ervoor dat de opbouw van een paragraaf binnen elk hoofdstuk consistent en logisch is. En let er ook op dat je tussen de hoofdstukken onderling consistent bent in je indeling.
Zo weet de lezer niet alleen wat hij mag verwachten van elk hoofdstuk. Maar ook of jouw boek hem het antwoord gaat brengen op de vraag waarmee hij al een tijdje rondloopt; of nieuwe informatie bevat die een heel ander aspect van zijn favoriete onderwerp belicht.
4. Conclusie/samenvatting
Laat in de titel van je conclusie zien dat de behoefte van de lezer, zijn probleem is opgelost met het lezen van jouw boek. Je lezer stelt namelijk prijs op een goede afronding.
5. Bronnen
Een bronnenlijst laat zien dat je niet zomaar iets opgeschreven hebt, maar dat er een degelijke fundering is voor je boek. De lezer die je boek in handen heeft, krijgt hiermee bovendien extra houvast en tips voor meer boeken, artikelen of sites over dit onderwerp dat hem interesseert. Hij is je daarvoor dankbaar.
6. Trefwoordenregister
Bij wat grotere boeken die veel stof behandelen, is het ideaal als achterin een register staat, waarin de lezer op trefwoord nog iets na kan zoeken tijdens of na het lezen. Het biedt de lezer extra service en overzicht.
7. Over de auteur
Door dit op te nemen in je inhoudsopgave, laat je zien dat er iets te vertellen valt over jou als auteur, dat de moeite waard is. Uiteraard is het een essentieel onderdeel voor je marketing om aan het eind van je boek de interesse in jouw bedrijf verder aan te wakkeren en contactmogelijkheden op te nemen.
Als schrijver van een businessboek zul je dus heel goed moeten weten welke vragen er leven bij de beoogde lezers van je boek. Vervolgens maak je een keuze welke je gaat – en niet te vergeten: wilt – beantwoorden. Als je inhoudsopgave de lijn die je volgt bij het beantwoorden van die vraag weerspiegelt, zal een geïnteresseerde lezer sneller overgaan tot aanschaf. Een kleine, maar onbelichte functie van de inhoudsopgave, die kan bijdragen aan het succes van je businessboek.
Extra voordeel van een goede inhoudsopgave
De inhoudsopgave moet een volledig en aantrekkelijk beeld geven van de inhoud van het boek. Dat geldt zowel voor verkoop in de ‘gewone’ boekwinkel als in de online boekwinkel. Veel online boekwinkels tonen immers enkele pagina’s van elk boek. De inhoudsopgave maakt daar bijna altijd deel van uit.
Een heldere inhoudsopgave heeft voor jou als schrijver nog een extra voordeel: als je hem al in een vroeg stadium maakt, vormt hij de basis van een helder schrijfschema. Wat het schrijven weer makkelijker maakt.
Met een goed boekconcept is ontvouwt de inhoudsopgave zich eigenlijk vanzelf. Natuurlijk zul je die eerste versie achteraf – als je klaar bent met schrijven – checken en zo nodig aanpassen, maar je boek krijgt al lijn en samenhang als je de inhoudsopgave opneemt in een boekconcept. Wil je deskundig advies voor je boekconcept en de inhoudsopgave? Dat kan natuurlijk. Hier lees je hoe we je kunnen helpen.