Ik ben een groot voorstander van tijdig beginnen met de marketing van een nieuw boek. Mensen die gaan starten met een boek, raad ik aan om vanaf het eerste idee te kijken naar de marketingkansen. Zo kun je zoveel mogelijk ideeën voor je boekpromotie verzamelen. Schiften kan altijd nog, maar met sommige middelen moet je eigenlijk al vanaf het eerste geschreven woord aan de slag. Dat geldt zeker voor social media, partnerships en massamedia.
Boekpromotie op social media
Social media zijn een voor de hand liggend middel bij boekpromotie. Ze zijn niet duur om in te zetten, maar als je het goed wilt doen heb je wel enig budget nodig. Denk aan vormgeving van profiel- en omslagfoto’s, aan tools die je uitstraling en effectiviteit van je social media berichten vergroten en aan advertentiebudget (voor Facebook).
Begin liefst minimaal een half jaar voor publicatie van je boek. Bij social media draait het namelijk om echt contact maken met een publiek dat over een tijdje mogelijk ook belangstelling heeft voor je boek. Je fans, volgers en contacten willen weten met wie ze van doen hebben. Ze kopen bij voorkeur bij iemand die ze aardig vinden of van wie ze hebben kunnen vaststellen dat deze iets waardevols te bieden heeft. Zes maanden is dan een minimale termijn die nodig is om met een grote groep mensen een relatie op te bouwen en hen waarde te bieden voor je tot verkoop over gaat. Vraag je daarom af of je deze inspanning gedurende een langere tijd wilt aangaan en of je daar plezier aan beleeft om het echt vol te houden.
Strategische keuze: met welke social media bereik je jouw potentiële lezers/klanten? Doe je het zelf of besteed je social media uit?
Wie kunnen je helpen?
Je kunt er voor kiezen om zelf je boek te verkopen en mogelijk heb je de steun van een uitgever om je boek in de winkel te krijgen. Maar waarom schakel je niet de hulp van derden in bij de promotie van je boek? Dat is veel effectiever. Zodra je het concept van je boek uitdenkt, kun je gaan inventariseren welke clubs, verenigingen, organisaties en bedrijven mogelijk belang hebben bij de inhoud van jouw boek. Hebben ze leden, donateurs, werknemers, relaties of klanten voor wie jouw boek misschien interessant is? Zijn ze wellicht bereid om jouw boek af te nemen, het in hun winkel of assortiment op te nemen of om er bekendheid aan te geven? Wat zou hun belang daarbij kunnen zijn? Hoe kun je een win-win creëren?
Strategische keuze: wie vormen een aanvulling op jouw eigen promotiemiddelen? Met welke belofte trek je hen over de streep?
Massamedia benaderen
Een nieuw boek is voor journalisten zelden interessant. Er verschijnen elk jaar duizenden boeken en daar worden evenzoveel persberichten voor verstuurd. Waarom is jouw boek dan van belang voor een lezer, luisteraar, kijker of bezoeker van een bepaald medium? Dat is de vraag die je moet stellen voor je een persbericht stuurt over de lancering van je boek. Heeft je boek een maatschappelijk belang? Helpt het om een vraagstuk in een bepaalde branche of beroepsgroep op te lossen?
Alleen met inlevingsvermogen en een gerichte en persoonlijke benadering van de juiste journalisten lukt het om hun aandacht te krijgen. Maar als het lukt, heb je niet alleen een groot bereik maar indirect ook een stempel van goedkeuring. Het vinden van de juiste journalisten die aansluiten bij jouw onderwerp vraagt tijd, zeker als je al een relatie met hen wilt opbouwen voor je hen benadert.
Strategische keuze: welke insteek kan media over halen om aandacht te besteden aan jouw boek?