Als je eenmaal hebt besloten om zelf je businessboek uit te brengen, doe er dan alles aan om er een topboek van te maken. Het moet in alle aspecten uitstralen dat je een expert bent. Als de inhoud naar je zin is en je aandacht hebt besteed aan het omslag en de vormgeving, komt de volgende stap. Hoe vind je een drukker die je boek echt fraai realiseert?
Vraag advies
Natuurlijk kun je googelen op het trefwoord: boekdrukker, als je zelf geen enkele ervaring hebt met drukwerkvervaardiging. Dat is een weg die op zich prima kan uitwerken. Maar is het niet fijner als je een iets beter gefundeerde keuze kunt maken? Voor mij werkt het heel goed om klussen die ik zelf niet kan doen en waarvan ik het belangrijk vind dat ze optimaal worden uitgevoerd, uit te besteden aan mensen die me zijn aanbevolen.
Ken ik mensen die ervaring hebben met drukkers? Vraag je je misschien af. Vast wel:
- Medewerkers van een afdeling PR of Marketing moeten weleens folders laten maken. Vraag ze eens aan wie ze dat uitbesteden.
- Waar wordt het jaarverslag van de winkeliersvereniging gedrukt?
- Ben je lid van een ondernemersvereniging? Stel je vraag eens tijdens een netwerkbijeenkomst.
- Wat is de drukkerij van het plaatselijke sufferdje? Misschien kunnen ze zelf geen boek maken, ze hebben vast genoeg kennis van de grafische industrie om je te kunnen doorverwijzen.
- Wie heeft je omslag ontworpen? Wie heeft het binnenwerk van je boek gezet? Vormgevers, typografen en zetters hebben heel vaak hun contacten in de grafische wereld. Zij kunnen je zeker de weg wijzen.
Iemand die via via een klant krijgt, zal zeker zijn best doen om zo goed mogelijk werk af te leveren. Het is waardevol als anderen je werk gunnen, zeker in het bedrijfsleven. Dat vertrouwen willen ze liever niet beschamen.
Natuurlijk kan een opdracht weleens misgaan, maar zolang het naar tevredenheid wordt opgelost is er nog niets aan de hand. Iedere leverancier zal proberen zijn gunfactor positief te houden.
Weet wat je wilt
Bedenk je vooraf op welke manier je je boek zou willen realiseren: een grotere oplage laten drukken in een keer, drukt de prijs per exemplaar, maar je zult die honderden exemplaren wel ergens moeten opslaan.
Dat probleem heb je niet als je je boek POD (Printing on Demand) uitbrengt. Houd er dan wel rekening mee dat de prijs per exemplaar (behoorlijk) hoger ligt.
In het eerste geval wordt je boek op een drukpers vervaardigd, bij POD wordt het digitaal gedrukt. Niet alle drukkers hebben beide mogelijkheden in huis.
Weet wat je nodig hebt
Voordat je in gesprek gaat met een drukker, zul je een aantal gegevens paraat moeten hebben:
- Het formaat (vraag je vormgever daarnaar)
- Het aantal bladzijden
- Is het alleen maar tekst of bevat het boek ook illustraties?
- Wordt het binnenwerk zwart-wit gedrukt of in kleur?
- Zijn de illustraties door de tekst opgenomen of in een apart katern?
- Uitvoering: hardback of paperback?
Als je deze gegevens op een rij hebt, kun je gemakkelijk offertes aanvragen bij een aantal drukkers (niet meer dan vijf) en de prijzen vergelijken.
Zoek de klik
Het is niet de eerste keer dat we het zeggen, maar ga bij het kiezen van een drukker niet alleen af op de prijs. Selecteer twee of drie drukkers aan de hand van de offerte en ga eens kennismaken. Kijk met wie je een ‘klik’ hebt, wie je vertrouwt, wie je gemakkelijk kunt bereiken of met wie je denkt te kunnen samenwerken. Kijk ook naar de praktische kant: een internetdrukker kan wel een heel lage prijs bieden, als het moeite kost om persoonlijk contact te leggen zou ik me nog eens goed bedenken of het een goed idee is om daarmee in zee te gaan. Soms is een drukker die bij je in de buurt woont, zodat je even langs kunt gaan, een werkbaarder optie.