Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat je businessboek schrijven. Volgende stap is je onderwerp afbakenen. Ongetwijfeld heb je veel te vertellen over je vak. Dan is de verleiding groot om al die kennis en verhalen in één boek te verwerken. Maar daarmee ga je de lezer overladen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Met een goed afgebakend onderwerp voorkom je dat je klant overvoerd raakt, maar toon je wel je vakmanschap. Dat doe je met een boek mindmap.
Je onderwerp bepalen is maar één van de keuzes die je moet maken als je streeft naar succes met je businessboek: dat het ook gaat bijdragen aan je zakelijke succes. Bijvoorbeeld: voor welke doelgroep schrijf je je boek eigenlijk? Wie is je lezer? Daarover gaat het artikel Bepaal je doelgroep.
Probleem en oplossing in een mindmap
Net als in een thriller of een roman, heb jij als professional ook een verhaal te vertellen: het begint bij het probleem van je klant en eindigt bij de oplossing die jij daarvoor kunt bieden.
- Kies voor je boek één verhaallijn
- Selecteer een aantal onderwerpen die jouw verhaallijn ondersteunen
Maar wat kun je doen als je te veel inspiratie hebt? Als je te veel onderwerpen hebt om over te schrijven? Ons advies: ga mindmappen.
Mindmappen
Met een mindmap krijg je grip op al de ideeën die in je hoofd rond dwarrelen. Als je een mindmap hebt gemaakt, heb je een overzicht van alle facetten van jouw hoofdonderwerp.
Je ziet snel welke onderwerpen voor jouw verhaallijn belangrijk en welke minder belangrijk zijn.
Bovendien dient zich vaak al een structuur aan die geschikt is voor je boek, je kunt de lijn van je verhaal beter onthouden en last but not least schud je met het maken van en mindmap je creativiteit wakker.
Zo begin je met mindmappen
- Neem tekenpapier, gekleurde stiften
- Gebruik woorden, maar ook tekeningetjes
- Stel voor jezelf een tijd. Aan een kwartier of half uur heb je meestal wel voldoende
Ga dan als volgt te werk
- Zet je hoofdonderwerp in het midden van een blad
- Noteer alles wat je daarover wilt/kunt zeggen eromheen (korte bewoordingen of tekening)
- Maak verbindingen (takken) met hoofdonderwerp
- Noteer om elk gevonden punt wat je daarover wilt/kunt zeggen (korte bewoordingen of tekening)
- Maak verbindingen met subonderwerpen
Dan krijg je zoiets als dit:
Selecteer de ingrediënten voor je boek uit de mindmap
Nu heb je de meeste onderwerpen die je in je boek zou kunnen verwerken waarschijnlijk wel bij elkaar gebracht.
Bekijk je mindmap vervolgens eens goed: wat zie je als je ernaar kijkt?
- Wat springt er in het oog?
- Is er iets wat je heel interessant vindt?
- Is er een onderdeel waar je heel enthousiast van wordt?
- Is er een onderdeel dat veel nauwkeuriger omschreven is dan de rest?
- Is er een stuk van de tekening dat je eigenlijk niet bekijkt?
Net als voor een roman geldt ook voor jouw businessboek: het is nodig om je verhaal op een spannende manier te vertellen. Je moet de lezer tijdens het hele boek blijven boeien!
- Selecteer dus als eerste de onderwerpen die je zeker nodig hebt om je betoog op te zetten.
- Kies daarna de onderwerpen die jouw verhaallijn ondersteunen (denk aan praktijkverhalen en -voorbeelden)
- En voeg daar vervolgens de elementen aan toe die je verhaal kruiden (zoals tips, oefeningen, verwijzingen)
Schrap in je mindmap
Let op: niet alles wat je op de mindmap hebt getekend hoef je dus te gebruiken in je boek. Sterker nog: doordat je alles in kaart hebt gebracht, zie je ook eerder wat je niet hoeft of kunt gebruiken. Zet dus een kruis door de onderwerpen die:
- Je niet boeien
- Een ander al goed heeft beschreven
- Gaan over iets wat jij heel leuk vindt, maar voor jouw verhaal – als je heel eerlijk bent – eigenlijk niet ter zake doen. Bewaar ze voor je volgende boek.
Noteer
Als je nog niet wist hoe je je boek zou opbouwen, heeft zich tijdens het mindmappen waarschijnlijk een lijn voor je boek ontwikkeld. En ook als je het al wel wist, zal die lijn nu in ieder geval duidelijker zijn, nu je alle aspecten van je betoog op een rij hebt. Leg dit vast.
- Maak een inhoudsopgave
- Zet de hoofdpunten en subonderwerpen in de hoofdstukken waar ze horen
- Hang je mindmap op een plek waar je hem tijdens het schrijven kunt zien
Werp tijdens het schrijven regelmatig een blik op je mindmap. Daarmee herinner je jezelf aan de belangrijkste lijn van je boek. Zo weerhoud je jezelf ervan al te veel uit te weiden en de lijn van je verhaal onduidelijk te maken. Maar je kunt wel al je enthousiasme leggen in de onderwerpen die je wel hebt geselecteerd.
Maar… je bent er nog niet
Met een goed afgebakend onderwerp voorkom je dat je je klant overlaadt met informatie en kun je toch je vakmanschap tonen. Maar voor een succesvol businessboek is meer nodig.
Het onderwerp van je boek bepalen is onderdeel van het Boezzt Boekconcept. Daarin leg je alle keuzes vast die ervoor gaan zorgen dat je businessboek en je marketing elkaar versterken. Wil je weten wat je nog meer kunt doen om ervoor te zorgen dat je boek een succes wordt?
Flipje
Fijn zo’n goed uitgewerkt schema. En het helpt echt!