Een elevatorpitch kent iedereen, daar hoef je geen professional, ondernemer of marketeer voor te zijn. Maar heb je weleens gehoord van een auteurspitch? Waarschijnlijk niet. Maar neem van ons aan: je kunt er veel plezier aan beleven – sterker nog: het is een must als je serieus werk wilt maken van je businessboek.
Snelle presentatie
Wikipedia geeft als definitie van een elevatorpitch: ‘Een presentatiewijze van een idee voor een product, service of project. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten.’ Het idee achter een auteurspitch is hetzelfde: omschrijf kort en duidelijk wie je bent, waar je boek over gaat en wat het voor mensen kan betekenen. Een auteurspitch is een elevatorpitch voor jou en je businessboek.
Auteurspitch = boekpitch + JIJ
De auteurspitch voor een managementboek, waar jij mee bezig bent, bestaat uit twee onderdelen: allereerst jij als auteur en ten tweede je boek. Je vertelt wat het businessboek betekent voor de ander en laat zien waarom jij de aangewezen auteur bent om over dit onderwerp te schrijven. Bijvoorbeeld vanwege je jarenlange kennis en ervaring of vanwege een specifieke gebeurtenis die een geloofwaardige aanleiding vormt.
Voorbeeldje
Voordat je boek verschijnt kan je auteurspitch er als volgt uitzien:
Ik ben [naam en functie]. Momenteel schrijf ik een boek over [onderwerp] waarmee ik [doelgroep] wil leren/stimuleren/helpen om [doel]. Het boek verschijnt [datum].
Als de lift nog niet bij de bovenste verdieping is gekomen, kun je het aanvullen met de reden waarom je besloot het boek te schrijven.
Omdat ik in mijn praktijk/in de vergaderzaal/binnen de boardroom zag dat mensen worstelen met/behoefte hebben aan [onderwerp] etc. en daar een oplossing voor zag.
En als je boek eenmaal klaar is en verkrijgbaar, dan pas je je pitch daarop aan.
Waarom is een auteurspitch belangrijk/handig?
Het voordeel van een auteurspitch is dat als je er wat mee speelt en oefent, je altijd in 30 seconden kunt vertellen waar je boek over gaat en wat jij of je boek voor je gesprekspartner kunnen betekenen. Kun je ook meteen wennen aan het idee dat je jezelf een auteur gaat noemen.
Er is bovendien een aantal specifieke situaties waarin het enorm handig is als je binnen een halve minuut kunt vertellen welk boek je hebt geschreven of aan het schrijven bent, waarom je dat doet en welke waarde jij en je boek hebben voor de ander. Bijvoorbeeld bij:
- Uitgever benaderen
- Partners benaderen
- Bio’s van social media profielen goed invullen
Handleiding Boekmarketing
Deze handleiding helpt je om je boekmarketing tijdig, slim en vooral praktisch aan te pakken. Met een marketingrecept waarmee je de drie fasen van het schrijven en promoten van je boek maximaal benut.
Per fase krijg je 10 kansrijke en belangrijke acties voorgesteld die er tezamen voor zorgen dat je boekmarketing straks staat als een huis.
Tip: neem je pitch ook op video
Video spreekt mensen erg aan en komt goed binnen. De passie waarmee jij over je onderwerp spreekt is direct duidelijk. Plaats zo’n videootje op je belangrijkste social media profielen en pagina’s, maar ook op je bedrijfswebsite (bijvoorbeeld bij de Over Ons pagina) en profielpagina’s op andere websites (als je daar aanwezig bent).
Extra tip: op je LinkedIn profiel mag je tegenwoordig een coverstory plaatsen: een video achter je profielfoto. Een ideale plek om je boek en schrijverschap te promoten bij eenieder die je profiel bezoekt!