Hoe kun je vooraf bepalen hoeveel vraag er naar jouw businessboek zal zijn? Welk effect een boek op je reputatie zal hebben? En welk effect dit heeft op je bedrijfsresultaat? Met gericht onderzoek naar de marketingkansen van je boek wordt de kans groter dat je boek het gewenste resultaat oplevert.
Door vooraf de marketingkansen van je geplande businessboek te verkennen, krijg je antwoorden op deze vragen.
Bepaal de vraag naar je businessboek
In het blog Het begint met je boekidee lees je suggesties om naar de marktkansen van je boek te kijken:
- Welke boeken zijn er al over dit onderwerp?
- Hoe oud of recent zijn deze boeken?
- Wat mist er nog?
- Is er een boek dat dit vakgebied domineert?
Als je dat in kaart hebt gebracht is een volgende stap om te bepalen hoe groot de markt voor je boek kan zijn. Dat is helaas geen exacte wetenschap, want het hangt af van drie dingen die je niet allemaal even goed kunt kwantificeren:
- Verkoopcijfers bestaande en vergelijkbare boeken
- Jouw huidige impact en bekendheid
- Trends en actualiteiten
1. Verkoopcijfers vergelijkbare boeken
Verkoopcijfers van vergelijkbare boeken kunnen je veel vertellen over de marketingkansen van je boek maar helaas kun je die slechts deels achterhalen. Zo publiceert het CPNB bijvoorbeeld de 100 meest verkochte boeken. Maar daar staan zelden businessboeken tussen.
Op managementboek.nl kun je wel een indicatie krijgen van de verkoopcijfers, omdat daar de hoogste notering van een boek vermeld wordt. Heeft een boek nooit de Top 10 bereikt, dan zullen de verkoopcijfers (ver) onder de 1000 exemplaren zijn blijven steken.
Ten slotte kun je een auteur van een vergelijkbaar of verwant boek vragen naar een indicatie van diens oplage of verkoopcijfers. Verkoopcijfers zijn misschien met diens ego verbonden, maar een oplage benoemen ligt zelden gevoelig en geeft jou wel een beeld van wat je mag verwachten.
Beschouw die verkoopcijfers als een indicatie van wat je mag verwachten. Bedenk daarbij wel dat jij je boekmarketing misschien wel heel anders en intensiever aanpakt dan anderen deden. Maar bedenk vooral wat de indirecte opbrengsten van je businessboek kunnen zijn. Bijvoorbeeld als een x percentage naar aanleiding van je boek nog iets anders bij je koopt of je uitnodigt als spreker.
Dus wanneer je lage verkoopaantallen verwacht, hoeft dat geen obstakel te zijn. Het gaat dan niet om de opbrengsten van de verkochte boeken, maar wel om de inkomsten die het gevolg zijn van je boek.
2. Je mogelijke bereik bepalen
Hoe groter je bekendheid en invloed is, hoe meer boeken je zult verkopen. Via je netwerk, je social media en je nieuwsbrief bijvoorbeeld. Maar ook omdat een bekendere expert meer kans maakt om media-aandacht voor een boek te genereren. Is je huidige bereik en bekendheid nog klein, dan is het misschien wenselijk of noodzakelijk om extra veel aandacht aan de marketing van je boek te besteden en hiervoor tijd en vooral budget te reserveren.
Een andere optie is om tijdens het schrijven te werken aan het vergroten van je bereik. Door dat op te nemen in je boekmarketingplan kun je ervoor zorgen dat meer mensen je al leren kennen voor je boek daadwerkelijk verschijnt.
3. Trends en actualiteiten in kaart brengen
De schrijf- en productietijd van een boek beslaat een aantal maanden tot een jaar. Het is dus meestal lastig om vooraf te voorspellen of je met je boek mee kunt liften op een trend of iets dat tegen die tijd in het nieuws is. Maar het is niet onmogelijk. Jij kent je vak en je weet wat daar staat te gebeuren. Soms kun je ook al inschatten wat de impact daarvan op mensen en de maatschappij zal zijn. Dat kun je gebruiken in je boek en in je boekmarketing.
Een andere optie die je hebt is om vooruit te blikken op evenementen die mogelijk een rol gaan spelen. Dat kan een vakinhoudelijk evenement zijn zoals een congres of beurs, maar het kan ook een maatschappelijke gebeurtenis zijn die al bekend is. Beide kunnen een aanknopingspunt vormen in je boekmarketing en zijn zo van invloed op de verkoopcijfers.
Marktonderzoek voor je businessboek
Met gericht marktonderzoek voor je businessboek vergroot je de kans dat je boek aanslaat en in zakelijk opzicht gaat doen wat het moet doen. Wil je daar mee over weten? Dan zijn deze artikelen misschien ook handig:
- Het begint met je boekidee
- Doe lezersonderzoek en check of jouw beeld van je lezer wel klopt
- Een quick scan voor je boekidee: feedback van een ervaren uitgeefadviseur