De vraag ‘wat kost een boek?’ is ongeveer gelijk aan de vraag ‘wat kost een auto?’ Net als bij een auto hangt de prijs van een boek samen met jouw wensen en eisen. Maar ga je voor kwaliteit dan kun je niet om professionele ondersteuning heen. Want je bent wel expert in je vak, maar meestal geen geboren schrijver, uitgever of marketeer.
Kosten boek
Waar bestaat je investering in een businessboek dan uit? Daarbij kun je denken aan de volgende componenten en kosten die je maakt voor je boek:
- Redigeren manuscript
- Persklaar maken manuscript
- Vormgeving boek
- Drukkosten
- Uitgeef- en distributiekosten
- Boekpromotie
1. Redigeren van je manuscript
Je lezer verwacht dat je boek goed en leesbaar geschreven is. Die leesbaarheid gaat verder dan foutloos schrijven. Een goed geschreven boek leest prettig weg, sluit aan bij de voorkennis van de lezer en is consistent in woordkeuzes en toon. Een professionele redacteur hanteert daarom niet alleen een ‘rode pen’, maar leest actief met je mee en geeft advies over je schrijfstijl, de opbouw van je boek en de spanningsboog.
Kosten boek redigeren
Hoe meer ervaring de redacteur heeft, hoe hoger diens tarief zal zijn. Reken op ten minste €500 voor een degelijke redactie waarbij het aantal te redigeren pagina’s ook een rol speelt natuurlijk.
2. Persklaar maken van je manuscript
Na de redactieslag is het tijd dat iemand nogmaals met een fijne kam door je manuscript heen gaat. Deze haalt de laatste taal- en grammaticafouten eruit, corrigeert slordigheden in stijl en let op inconsistenties. Bij non-fictie kan het bijvoorbeeld voorkomen dat twee vaktermen door elkaar gebruikt worden, wat verwarring oproept. Inconsistenties in een boek, stijl- en taalfouten geven de lezer een slordige en onzorgvuldige indruk. Als expert wil je die reputatieschade voorkomen.
Kosten persklaar maken
Reken op € 20 per 1000 woorden.
3. Vormgeving boek
Je manuscript is persklaar. Maar voor het naar de drukker kan, gaat een vormgever aan de slag. Ervaren vormgevers van boeken weten exact welke bladspiegel, regelafstand en lettertypes prettig lezen en zorgen voor een binnenwerk dat er aangenaam uitziet. Daarbij maken ze voorstellen voor het omslag, dat cruciaal is voor de verkoopkracht van je boek.
Kosten boekvormgeving
De kosten voor de vormgeving van een boek variëren sterk met de hoeveelheid correcties, of er afbeeldingen in zitten en hun complexiteit en de snelheid waarmee je het eens wordt over het omslag.
Reken op minimaal enkele honderden euro’s, maar dat gaat al snel richting € 800 tot € 1000.
4. Drukker of POD
Bij het drukken van een boek is de vergelijking met een auto treffend: de omvang en de extra’s (accessoires) bepalen de prijs. Aantal pagina’s binnenwerk, wel/geen kleur in het binnenwerk, het formaat, de omslagdikte en papierkeuze zijn bepalend. Maar bovenal bepaalt de oplage de kosten (per boek). 1000 boeken laten drukken in plaats van 500 kan al aardig schelen in de stuksprijs, maar dan sta je voor een stevige investering in een keer.
Een alternatief is te kiezen voor een POD-aanbieder, waar je steeds maar enkele of enkele tientallen boeken per keer laat printen. De kwaliteit verschilt nauwelijks van drukwerk en sommige aanbieders nemen je ook veel werk uit handen.
Drukkosten boek
Reken op € 6 à € 8 per boek bij een drukker. Bij POD is de stuksprijs hoger, maar dan heb je niet de hele investering vooraf.
5. Uitgeven en distribueren
Geef je zelf je boek uit en wil je dat het bij 1500 boekhandels op de plank staat en verkrijgbaar is bij online boekwinkels als Bol en Managementboek, dan moet je ervoor zorgen dat je boek via het Centraal Boekhuis leverbaar is. Daar zijn verschillende manieren voor. Je kunt je aansluiten bij een aanbieder die dat voor je verzorgt en dan betaal je hem een bedrag per verkocht boek. Of je sluit je aan bij het Centraal Boekhuis als uitgever met het CB Compact pakket dat een vanaf prijs heeft van € 40 per maand. Daar komen nog variabele distributiekosten per verkocht boek bovenop.
6. Boekpromotie
Als al die boeken geproduceerd zijn en in jouw opslag of bij het Centraal Boekhuis staan, moeten ze nog wel verkocht worden. Aan de slag dus met boekpromotie! Dat begint met een boekpromotieplan dat je zelf kunt maken of uitbesteedt aan een ervaren marketeer. Daarna hangen de kosten sterk af van jouw keuzes. Organiseer je een feestelijke boekpresentatie? Laat je een nieuwe website, auteursfoto’s of een persbericht maken? Zet je social media in of ga je adverteren? Boekpromotie kan op veel manieren en met veel budgetten. Het is wel een voorwaarde voor boeksucces, daarom adviseren we auteurs altijd om al bij de eerste boekplannen na te denken over promotiekansen.
Kosten boekpromotie
Afhankelijk van je wensen moet je een budget tussen €1000 en €5000 reserveren voor boekpromotie.
Kosten boek schrijven
Tel je deze verschillende kostenposten bij elkaar op, dan kom je op een investering van €8.000 tot €15.000. Daar komen jouw uren nog bij en dat maakt het tot een flinke investering. Het is aan jou om af te wegen of die investering zich gaat terugbetalen. Wat ons betreft ga je dus geen businessboek schrijven omdat iedereen roept dat je dat moet doen. Een eigen boek mag geen modeartikel zijn, maar is een investering die je uit zakelijke overwegingen doet en die om een gedegen basis vraagt. En dat is precies waarom wij bij onze auteurs hameren op een doordacht boekconcept. Daarmee maak je de kans op een succesvol rendement van je businessboek veel groter.