Ben je al op stoom met je boek? Of weet je toch niet goed waar je moet beginnen? Als ondernemer durf je allerlei uitdagingen aan te gaan en weet je kansen te benutten, maar schrijven blijkt in praktijk nog niet mee te vallen. Daarom geven we je hier drie schrijftips om op gang te komen.
1 Begin gewoon, ook al is het ergens in het midden
Als je al langer een boek wilt schrijven, weet je welke onderwerpen je wilt belichten. Maar eenmaal voor je toetsenbord of in een hoekje met pen en papier, blijken die onderwerpen verbonden te zijn met allerlei andere. Je begint je af te vragen wat de beste volgorde is… en voor je het weet is er een halfuur voorbij, maar ben je nog niets opgeschoten.
Weg is je enthousiasme.
Doorbreek dit patroon. De eerstvolgende keer als je een goed idee hebt voor een onderdeel van je boek schrijf je het gewoon op. Maak gebruik van je inspiratie en bewaar het resultaat op een plek die je goed kunt terugvinden. In een later stadium kun je al die stukken naast elkaar leggen en dan zie je ineens dat je boek al vorm krijgt!
2 Schrijf zonder jezelf te corrigeren
Er zijn meerdere fases in het schrijven. De eerste versie van je boek is de belangrijkste: daarin leg je de boodschap vast die je je lezer wilt meegeven. Is die eerste versie er niet, dan komt je boek er niet.
Zo eenvoudig is het.
Richt je als je begint met schrijven dus vooral op de inhoud, niet op de formulering. Of het nu steekwoorden zijn, tekeningetjes, hele of halve zinnen, voorbeelden, citaten of theorie. Schrijf alles op wat je invalt over het betreffende onderwerp. Corrigeer jezelf niet. Sta er niet bij stil of de woordvolgorde wel goed is, of alinea’s wel logisch in elkaar zitten, of een woord met een lange of korte ij wordt geschreven, met een d of t, en of ergens een punt of een komma moet staan. Later kun je van al die gegevens een goed verhaal maken. In de tweede fase.
3 Schrijf het op zoals je het zou vertellen
Iets anders dat je als ondernemer bij het schrijven in de weg kan zitten, is het idee dat je mooie, lange zinnen moet maken, moeilijke woorden en vakjargon moet gebruiken om je boek een zekere status mee te geven.
Dat valt nog te bezien.
Jij bent de deskundige, je hebt succes als ondernemer, dat komt omdat je je klanten of vakgenoten goed weet te informeren en overtuigen. Je weet je boodschap dus goed af te stemmen op je publiek. En dat is eigenlijk alles wat je bij het schrijven ook moet doen. Schrijf dus je boek in dezelfde taal die je gebruikt wanneer je het onderwerp uitlegt aan een klant of collega. Als daar eens een lange zin of een vakterm bij nodig is, is dat prima natuurlijk. Maar zo zal de status van je boek aansluiten bij je succes als ondernemer.
Meer schrijftips?
Het is belangrijk om je eigen stijl te ontdekken. In het artikel Schrijf met je eigen stem laten we zien hoe je zo kunt schrijven dat het je boodschap versterkt, maar je toch trouw blijft je eigen vertelstijl. Of lees de tips om als professional boeiend te schrijven.