Als je als ondernemer een boek wilt schrijven, krijg je vrijwel altijd te maken met één van twee problemen:
- Je vak is breed, daardoor weet je zelf niet voor welk onderwerp je moet kiezen
- Je hebt zoveel verschillende boekideeën dat je geen keus kunt maken
In de ene situatie heb je eigenlijk een tekort aan inspiratie. In het andere teveel. Maar beide situaties vragen om een zelfde oplossing: marktonderzoek. Richt je daarbij op de volgende twee vragen:
1. Wat is het probleem van je klant?
Je boek in wording is deels onderworpen aan dezelfde wetten als de rest van je aanbod: je boek moet een probleem van je klant oplossen. Alleen is je klant in dit geval een lezer. Om dat succesvol te kunnen doen, moet je dus eerst benoemen wat een belangrijk probleem van je klant is. Dat probleem moet belangrijk genoeg zijn om er ongeveer 20 euro voor neer te tellen. En het moet zich lenen voor een oplossing in boekvorm.
Ga dus terug naar waar het begon: waarom ben je met je bedrijf gestart? Wat was het probleem van de klant dat je ging oplossen? Welke deelproblemen zijn er?
Om in te schatten of een probleem groot genoeg is voor een boek of misschien te groot, kun je het idee gaan uitwerken naar subonderwerpen die je in je boek behandelt. Mindmappen is daarvoor een goede techniek. Zet het grote kernprobleem van je klanten in het midden en waaier van daar uit naar deelonderwerpen. Verdeel die ook weer onder in nog kleinere deelonderwerpen. Zo ontdek je:
- De omvang van deelonderwerpen
- Wat je het meest boeit
Zo baken je je onderwerp(en) af en ontdek je waar je het liefst over schrijft. Dat laatste is belangrijk: als je graag schrijft over een onderwerp, straalt dat van het papier af en komt het de leesbaarheid ten goede.
2. Wat is er al?
Schrijven is net ondernemen: je wilt weten wie je concurrenten zijn. Het is dus handig om te onderzoeken welke boeken er al zijn, hoe die presteren en welke factoren in jouw ogen hebben bijgedragen aan een succesvol boek uit jouw kennisgebied of branche. Toets je boekideeën door de volgende zaken in de gaten te houden:
- Hoeveel boeken zijn er al over jouw onderwerp? Geen? Enkele? Of meer dan 10?Zowel een groot aantal als nul boeken over je onderwerp moeten je achterdochtig maken.
- Zijn bestaande boeken nog actueel of is deze materie hoognodig aan een update toe?
- Is er een standaardwerk? In hoeverre grijpen alle geïnteresseerden dan naar dat boek? Wordt jouw boek voldoende zichtbaar en kan het tegen het standaardwerk opboksen?
Door in het oog te houden wat het belang is van je lezer en te kijken naar wat er wel en niet is, ontstaan ideeën voor een businessboek dat echt zorgt voor een positieve impuls voor je bedrijf. Bovendien loop je zo niet het risico dat je tijd en geld investeert in een boek dat geen zichtbaarheid en waardering oplevert.