Je businessboek kan alleen een goed uithangbord zijn voor je zakelijke activiteiten als je het juiste publiek aanspreekt. Daarom is vaststellen wie je lezers zijn, je doelgroep van je boek bepalen, een van de eerste dingen die je doet.
Uitgangspunten doelgroep boek
Voordat je gaat schrijven, is het verstandig een aantal uitgangspunten vast te stellen.
- Jouw persoonlijke doel om dit boek te schrijven
- De belangrijkste boodschap
- De lezers voor wie die boodschap is bedoeld
Elk van deze punten werpt een ander licht op je doelgroep. De keuzes die je maakt, zijn van invloed op de opbouw, de inhoud en de stijl van je boek.
1. Persoonlijk doel
Je wilt je kennis en visie vastleggen in een boek. Dat heeft allerlei voordelen: zo verbind je je naam letterlijk aan je professionele gedachtegoed.
Je kunt een boek gebruiken om je personal branding te ondersteunen, er potentiële klanten mee aan te trekken of als werkboek bij je trainingen of workshops. En er zijn nog meer redenen om een boek te schrijven. Het is belangrijk er voordat je gaat schrijven bij stil te staan wat jouw persoonlijke doel is.
Is je belangrijkste reden je vakgenoten duidelijk te maken dat je een eigen visie hebt die iets toevoegt aan de bestaande vakliteratuur? Dan ligt het voor de hand dat je je boek zo schrijft dat je aansluit bij de terminologie of de paradigma’s die je vakgenoten kennen.
Als je belangrijkste doel is je boek te gebruiken als trainingsmateriaal, dan zul je je qua taalgebruik en inhoud moeten richten op de gemiddelde trainee.
2. Belangrijke boodschap
Het lijkt onvoorstelbaar, maar in praktijk komt het toch vaak voor dat professionals gewoon beginnen te schrijven. Vroeg of laat moet je besluiten wat de rode draad van je boek gaat worden. Om je boek optimaal te laten werken voor je business, adviseren wij om dat vroeg te doen.
In het artikel Baken je onderwerp af gaan we dieper in op op het belang van een nauwkeurige bepaling van de belangrijkste boodschap van je boek. Punt één is dat de grote lijn van je boek daarmee samenhangt.
Heb je bijvoorbeeld onderzoek verricht waarvan je de resultaten wilt delen met je vakgenoten? Dan kies je voor je boek een opbouw die zij daarbij verwachten.
Die structuur zal anders zijn dan wanneer je een methode vastlegt om middelbare scholieren stap voor stap sociaal vaardiger te maken. In het laatste geval maakt het ook nog uit of je die methode vastlegt voor directe toepassing in de groep scholieren, of dat je hem beschrijft voor andere trainers die ermee moeten gaan leren werken.
3. Voor wie schrijf je?
Zo komen we bij het derde uitgangspunt dat je zou moeten vastleggen voordat je met schrijven begint: Wie is je lezer? Voor wie schrijf je jouw businessboek?
- Hoe kom je de lezer tegen in je zakelijk leven?
- Hoe ziet die gemiddelde lezer eruit?
- Hoe oud is hij?
- Is het wel een hij of juist een zij?
- Welke leeftijdscategorie?
- Heeft hij van een bepaald opleidingsniveau?
- Speciale karaktereigenschappen of interesses?
- Op welke manier leest hij?
De antwoorden op deze vragen helpen je bepalen hoe je je belangrijkste boodschap het best kunt overbrengen bij je doelgroep, zodat je jouw persoonlijke doelstelling met je boek kunt bereiken. En je boek ook je business kan boosten.
Het belang van de doelgroep
Het succes van je boek staat of valt bij het vastleggen van deze drie uitgangspunten.
Om je persoonlijke doelstelling te kunnen bereiken, moet je boek zó in elkaar zitten dat je belangrijkste boodschap overkomt bij degene voor wie hij bedoeld is: je primaire doelgroep, je lezer. Zodat die iets aan je boek heeft, er enthousiast over wordt en het gaat doorvertellen.
Kies je doelgroep
Sommige ondernemers beginnen op goed geluk te schrijven. En als je ze vraagt: ‘wie moet je boek lezen?’ krijg je als antwoord:’Iedereen.’
Bedenk dan dat je het meest hebt aan je businessboek als het aansluit bij je zakelijke marketing. Daarin richt je je ook niet tot ‘iedereen’ want dan wordt je doelgroep groot en diffuus. Het is als schieten met hagel: je kunt wel richten, maar de kans dat je iets raakt is maar klein.
Kies dus je doelgroep met zorg en stem je middelen daarop af: bijvoorbeeld de toon waarin je schrijft, de indeling van je boek en of je wel of geen illustraties invoegt.
Boezzt Boekconcept
Het vaststellen van deze eerste drie uitgangspunten is de eerste aanzet om je boek zo te schrijven dat je boodschap overkomt bij degene voor wie hij bedoeld is. Maar het is nog niet meer dan een begin.
De doelgroep van je boek bepalen is onderdeel van het Boezzt Boekconcept. Daarin leg je alle keuzes vast die ervoor gaan zorgen dat je boek en je marketing elkaar versterken. Wil je weten wat je nog meer kunt doen om ervoor te zorgen dat je boek een succes wordt?