Als je het plan opvat om een businessboek te schrijven dan sta je aan de start van een mooi avontuur. Maar het schrijven van een boek is ook spannend en vraagt een flinke investering. Daarom raden wij auteurs aan om eerst onderzoek te doen naar de doelgroep van je boek. Met lezersonderzoek vergroot je de kans op een succesvol businessboek.
Twee elementen die echt de moeite waard zijn om te onderzoeken en vervolgens te gebruiken. Als eerste zijn dat de kenmerken en drijfveren van je lezer en ten tweede is dat het doel dat je bij die lezer wilt bereiken.
Wie is mijn lezer en wat drijft hem/haar?
Voor wie ga je dit businessboek schrijven? Voor welk probleem biedt dit nieuwe boek een oplossing? Dat zijn twee basisvragen die je zou moeten beantwoorden voor je van start gaat. Maar kijk dan ook welke aannames je daarbij doet en hoe je kunt toetsen of die aannames wel kloppen. Veel businessboeken starten met een mogelijk probleem van een doelgroep als uitgangspunt. Dat is ook vaak een goede basis voor een boek. Maar niet altijd, want soms past een ander format beter.
Om te ontdekken of een businessboek het beste format is en hoe je met het ‘probleem’ van je doelgroep omgaat kun je de volgende aannames toetsen tijdens een doelgroeponderzoek voor je boek:
1. Je ideale doelgroep kiest voor een boek
Maar is dat wel zo? Of luistert je doelgroep liever onderweg naar podcasts en audioboeken? Volgt deze misschien liever een (online) training om zijn probleem op te lossen? Of wil deze liever een korte serie boekjes of magazines als drager voor de kennis?
Met antwoorden op deze vragen ontdek je of een businessboek voor jouw doelgroep het beste format is. En vergis je niet. Een ander format kan uiteindelijk alsnog tot een businessboek leiden. Zo zijn al heel wat podcasts begonnen als podcast maar leverden ze uiteindelijk ook een boek op. Maar de start als podcast bleek een essentiële springplank voor het uiteindelijke boek.
2. Je lezer wil echt aan de slag met je boek
Een boek dat een bepaald probleem oplost veronderstelt dat iemand met het boek in de hand zelf aan de slag gaat. Sommige onderwerpen lenen zich daar ook heel goed voor. Maar bij andere onderwerpen is het mogelijk dat je doelgroep helemaal niet zelf iets wil doen en het werk liever uitbesteedt. Dat heeft gevolgen voor je boekconcept!
In het eerste geval maak je een boek waarmee iemand zelf aan de slag kan. In het tweede geval maak je een boek dat bewijst dat jij dé expert bent en iemand aan wie ze de oplossing gerust kunnen uitbesteden. Of je voor het eerste dan wel tweede type boek kiest bepaalt ook welk vervolgaanbod bij je businessboek past.
Door je doelgroep nader te onderzoeken en te bevragen voorkom dat je kiest voor een boek als drager voor je kennis terwijl je doelgroep liever iets anders heeft. En het lezersonderzoek naar de tweede aanname zorgt dat je scherper krijgt wat je uiteindelijk als zakelijk resultaat uit die lezer wilt halen.
Wat kan ik zakelijk met mijn lezers?
Een andere vraag die je jezelf moet stellen als je lezersonderzoek voor je boek wilt doen, is wat je met de lezer gaat doen als deze je boek eenmaal heeft gekocht. Bijvoorbeeld:
- Hoe laat je deze kennismaken met ander aanbod dat aansluit op je boek?
- Hoe maak je duidelijk dat je als spreker of trainer te boeken bent en welke waarde je in die hoedanigheid biedt?
- Op welke manier benut je de groeiende reputatie als expert die dit boek je biedt?
Dat betekent dat je moet onderzoeken wat die lezer verder van je zou willen.
Dat vraagt om marktonderzoek van je doelgroep en dat kun je op een kwalitatieve en/of op een kwantitatieve manier aanpakken.
Doe je kwalitatief onderzoek dan ga je in gesprek met 5 tot 10 mensen die in jouw ogen tot de doelgroep behoren en stel je hen vragen waarmee je antwoorden op bovenstaande vragen krijgt. Omdat het hier om verdiepende gesprekken gaat levert dat bovendien extra inzichten op waar je eerder zelf nog helemaal niet aan gedacht hebt.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om grotere aantallen mensen die je ondervraagt met een enquête. Het is dan de kunst om voldoende respons op je enquête te realiseren. Heb je een e-maillijst met flink wat abonnees dan kun je die gebruiken. Heb je die niet, dan kun je denken aan de inzet van een aantal vragen of polls op social media. Maak deze eventueel extra zichtbaar door ze in groepen te delen of door ze te promoten met een advertentiebudget.
Uiteraard kun je kwalitatief en kwantitatief onderzoek ook combineren. De inzichten uit de kwalitatieve onderzoeksgesprekken kun je dan toetsen door gerichte vragen hierover aan een grotere groep mensen te stellen.
Marktonderzoek voor je businessboek
Met gericht marktonderzoek voor je businessboek vergroot je de kans dat je boek aanslaat en in zakelijk opzicht gaat doen wat het moet doen. Wil je daar mee over weten? Dan zijn deze artikelen misschien ook handig:
- Het begint met een boekidee: marktonderzoek voor je boek
- Zo onderzoek de marketingkansen van je boek
- Een quick scan voor je boekidee: feedback van een ervaren uitgeefadviseur