Het is zo gemakkelijk gezegd: ‘ik ga een uitgever zoeken voor mijn boek.’ Maar weinig mensen staan erbij stil dat je kosten moet maken voor het benaderen van een uitgever. Een manuscript insturen, in gesprek gaan met de uitgever, het vraagt investeringen van je en dat geldt ook voor de fase die aanbreekt als je manuscript is geacquireerd. Als ondernemer deins je niet terug voor de financiële kosten, je bent gewend te investeren. Maar realiseer je dat je er ook tijd, energie en vooral: geduld mee kwijt bent. We zetten in het dit artikel eens op een rij: een uitgever te benaderen. Dit kost het.
Fase 1 manuscript insturen
Het eerste waaraan je denkt als het gaat om de investeringen voor het benaderen van een uitgever zijn de kopieer- en verzendkosten. Hoeft geen overkomelijk bezwaar te zijn, denk je dan. Maar het kan toch wel oplopen.
Geld
Bedenk dat je voor de volgende uitgaven kunt komen te staan:
- Het beoordelen van je manuscript door onafhankelijke redacteur/bureau, zodat je de beste versie van je boek kunt insturen. €300 tot €750.
- Printen van je manuscript. Meestal vragen uitgevers of je je boek wilt uitprinten op regelafstand 1,5. Een gemiddeld manuscript (60.000 woorden) komt daarmee al op minstens 200 bladzijden. Waarschijnlijk kun je je boek op de zaak printen, maar bij een copyservice betaal je zeker €20 per kopie. En naar hoeveel uitgevers stuur je je manuscript?
- Ook dit kun je waarschijnlijk via je zaak regelen, maar verzendkosten zijn €3,95 per stuk als je pakje door de brievenbus kan, zo niet dan komt het op €6,95. En als je zeker wilt weten dat het goed aankomt verstuur je je manuscript aangetekend: €7,95.
- Retourpostzegels. De meeste uitgeverijen melden op hun websites dat beoordeelde manuscripten niet worden teruggestuurd, tenzij er een voorgefrankeerde en –geadresseerde retourenvelop of postzegels zijn bijgevoegd.
Tijd en energie
De financiële kosten voor het zoeken van een uitgever zijn voor ondernemers misschien niet eens zo schokkend, maar tijd is geld. Daar weet je als ondernemer alles van. Realiseer je dat het benaderen van uitgevers meer tijd kan kosten dan je vooraf inschat.
- Zorgen dat je de beste versie van je manuscript instuurt, betekent: herschrijven, medelezers feedback laten geven, die feedback verwerken. Daarna een redacteur het manuscript laten beoordelen, want je wilt professioneel overkomen bij de uitgever.
- Netwerken in uitgeverskringen. Zoals in ondernemersland ook de gunfactor een belangrijke rol speelt bij het verwerven van klussen, werkt dat ook in de uitgeverij zo: de meeste manuscripten komen via het netwerk van redacteuren, auteurs en uitgevers. Daarom kan het interessant zijn om al vroeg te beginnen met het opbouwen van een netwerk in die richting. De succesfactor is aanzienlijk hoger via deze weg dan via het ongevraagd insturen van een manuscript.
- Selecteren van uitgevers, opzoeken namen van uitgever of redacteur zodat je je manuscript gericht kunt insturen. Als je geen netwerk hebt kunnen opbouwen, zorg er dan in ieder geval voor dat je heel gericht uitgever selecteert, dat je boek in hun fonds past. Het helpt dan ook om de naam van de uitgever of acquirerend redacteur op de envelop te zetten, zodat hij rechtstreeks op diens bureau belandt en niet op de grote stapel.Benader niet teveel uitgevers tegelijk. Een manuscript insturen is vergelijkbaar met solliciteren. Het kost tijd en aandacht om uit te zoeken wat de eisen zijn die een uitgeverij stelt aan ingestuurde manuscripten. En nog meer tijd om een goede synopsis te maken en de begeleidende brief zo op te stellen dat de ontvanger nieuwsgierig wordt naar je boek.
- De handling van je manuscript kun je misschien overlaten aan een secretaresse, maar als eenpitter moet je die tijd en moeite die daarin gaat zitten niet uitvlakken.
Overigens kun je natuurlijk altijd iemand inhuren die uitgevers voor je benadert. Dat kost je geld (reken op €500), maar daardoor kun je je tijd en energie in je business stoppen.
Geduld
Het kan slopend zijn om te wachten op een reactie. In het begin loop je misschien steeds naar de postbus, of kijk je in je emailbox. Als het wat langer duurt kan de onzekerheid aan je gaan vreten. Laat het liever los, je kunt er niets meer aan doen. Oefen je geduld!
- Het kan tot 6 maanden duren voordat je antwoord krijgt.
- Ga niet bellen, dat irriteert alleen maar.
Fase 2 in gesprek
Soms moet je de eerste fase meerdere keren doorlopen. Lukt het niet om een uitgever bereid te vinden je boek uit te geven, dan kun je altijd nog besluiten om zelf je boek uit te geven. Maar als je dan eenmaal een positief antwoord hebt gekregen, ga je de volgende fase in: het gesprek met de uitgever.
Geld
De kosten die je in deze fase moet maken zijn te overzien:
- Reiskosten, parkeren. Die zijn afhankelijk van de afstand, het vervoermiddel en de parkeertarieven.
Maar indirect kost het je misschien omzet, omdat je uren moet vrijhouden voor dit gesprek.
Tijd en energie
Net als in de vorige fase zal het gesprek met de uitgever vooral tijd en energie van je vragen.
- Een goede voorbereiding is belangrijk: welke vragen ga je stellen, wat wil je weten, hoe presenteer je je? Je wilt professioneel overkomen.
- Verdiep je nog verder in de uitgeverij, de redacteur, zodat je de aansluiting goed kunt maken. Misschien is het een idee om websites en social media van personeelsleden te bekijken?
- En natuurlijk ben je tijd kwijt aan reizen en aan het gesprek zelf.
Geduld
Realiseer je wel dat uitgenodigd worden voor een gesprek met de uitgever niet meteen betekent dat je boek gaat worden uitgegeven. Temper je verwachtingen. Heel vaak is het eerste gesprek een kennismaking, waarin de uitgever wil onderzoeken of er een basis is voor een goed boek en voor een goede samenwerking. Sta je open voor aanwijzingen? Is het mogelijk om afspraken met je te maken? Is er een ‘klik’?
- Je krijgt vaak aanwijzingen voor verbetering van structuur, inhoud of stijl die je binnen een bepaalde tijd moet doorvoeren om het manuscript opnieuw te bespreken (tijd en energie).
Dat kan dus ook betekenen dat er geen samenwerking komt en dan ga je weer terug naar fase 1: opnieuw printen, opsturen, wachten op reactie, afspraak maken, reiskosten en zo nodig vrij nemen. Dat vraagt wederom geduld en doorzettingsvermogen.
Fase 3 je boek is geacquireerd
Je kunt natuurlijk wel een gat in de lucht springen als die uitgever je een contract wil aanbieden. Misschien krijg je zelfs wel een voorschot op de royalties. Je eerste inkomsten als schrijver! Maar vergis je niet. Je zult nog steeds moeten investeren.
Geld
Je stapt een heel nieuwe wereld in, daar ben je als ondernemer niet bang voor. Maar wat wordt hier van je verwacht? Wat gaat een uitgever voor je doen, wat moet je zelf regelen?
- Champagne. Natuurlijk, je successen moet je vieren. In de algemene uitgeverij heft men van oudsher graag het glas op een nieuw contract, bij zakelijke boeken is dat veel minder gebruikelijk. Wees gerust, als er drank op tafel komt hoef je die natuurlijk niet zelf te betalen. Maar je kunt je wel voorstellen dat je collega’s en het thuisfront het wel met je mee wil vieren.
- Deskundige hulp inroepen bij contractonderhandelingen. Heb jij eerder een contract gelezen? Er staan termen in die je niet elke dag gebruikt. Maar je wilt wel weten waar je instapt toch? Of al die artikelen wel kloppen… Grote kans dat je als ondernemer in je netwerk iemand kunt vinden die je kan adviseren, maar soms moet je daar specifieke deskundigheid bij inroepen. Reken op €75 per uur.
- Je zult van nu af aan regelmatig moeten bellen of reizen naar de uitgeverij voor overleg met uitgever, redacteur, PR en Verkoop
- Je realiseert je ineens dat je je ook moet profileren als schrijver. Zeker als je je boek ook ten goede wilt laten komen van je bedrijf. Website aanpassen, misschien zelfs vernieuwen, een social media strategie bedenken en uitvoeren, je contacten met mensen van de pers weer nieuw leven inblazen…
- Als de marketingplannen worden besproken blijkt dat de uitgever het budget anders wil besteden dan jij: adverteren in plaats van een presentatie. Jij kunt het voor je zakenrelaties niet maken om geen presentatie te houden. Dus organiseer je die zelf, op jouw kosten.
- Reiskosten voor een boekhandelstoernee. De beste promotie voor je boek is jouw aanwezigheid bij evenementen waar je doelgroep komt. Workshops, lezingen, boekhandels… Reken niet op een vergoeding van je reiskosten of je tijd.
Tijd en energie
Uit het overzicht hierboven wordt wel duidelijk dat deze laatste fase, je schrijverschap, behoorlijke investeringen van je vraagt. Een uitgever benaderen kost niet alleen geld, maar vooral tijd en energie. Ik beperk me tot een kort lijstje.
- Contractonderhandelingen, maar ook als het conceptcontract er is: de voorwaarden lezen en beoordelen.
- Een productieplanning maken met de uitgever. Realiseer je dat er vaak bijna een jaar overheen gaat voordat je boek echt uitkomt. Als het sneller is is het meegenomen
- Er komt toch (echt!) nog een redactieronde: persklaarmaken (drie weken)
- Overeenstemming bereiken over omslagontwerp
- Aanbiedingstekst schrijven en tot overeenstemming komen
- De opmerkingen van de persklaarmaker in je manuscript verwerken
- PR-plannen bedenken: wat kan jij doen, wat kan de uitgeverij doen?
- Lezingen en PR-activiteiten
Geduld
Je moet in deze fase snel kunnen schakelen: het kan voorkomen dat je na heel lang wachten plotseling binnen een week een correctieronde moet doen. Verder zul je ook veel tijd kwijt zijn met wachten.
- Wachten op contractaanpassingen en de definitieve ondertekende contracten. Ondertussen gaat je boek vaak al wel in productie.
- Wachten op de marketingplannen. Daar wil je zelf vaak al eerder mee beginnen dan men er bij de uitgeverij aan toe is. Daar hebben ze hun handen vol aan boeken die op het punt staan te verschijnen. Die hebben dan de volle aandacht nodig. Dit kan voor jou frustrerend zijn.
- De productieplanning loopt uit. Soms loopt het produceren van een boek niet soepel, er wordt bijvoorbeeld iemand ziek of er is geen persklaarmaker beschikbaar. Dan zit je maar te wachten op een pakje van de uitgever. In dit geval kun je natuurlijk best even bellen om te horen hoe het ervoor staat. Maar liever niet te vaak…
- Overleg over presentatie.
En als je boek dan is verschenen, is het wachten op verkopen. Je gaat zelf je uiterste best doen, houdt lezingen, workshops, gaat naar gelegenheden waar mensen komen die geïnteresseerd zijn in je boek… maakt reiskosten, bent tijd kwijt en hoopt dat alles resulteert in enthousiasme bij de lezers. En in meer business voor je eigen bedrijf. Want dat is waar het op neerkomt: je boek moet je ook zakelijk ten goede komen.