Als je als ondernemer of professional een non-fictie boek schrijft over je expertise, sta je voor de keuze om je boek zelf uit te geven of om een uitgever te benaderen. Beide uitgeefmogelijkheden hebben hun eigen voor- en nadelen. Voor ondernemers verschillen die echter op enkele punten van de situatie van een fictie-auteur, waardoor de afweging vaak net anders is. We zetten de voor- en nadelen hier op een rij.
Voordelen van uitgeven in eigen beheer
1. Vrijheid
Als je er voor kiest om je boek in eigen beheer uit te geven, ben je vrij om alles zelf te bepalen. Je beslist wat je doet met de titel, omslag vormgeving, formaat, papierkeuze, oplage, manier van distribueren en de marketing van je boek. Dat geeft je veel vrijheid en de mogelijkheid om alles wat met je boek te maken heeft af te stemmen op je andere activiteiten als ondernemer.
2. Snelheid
Een ander groot voordeel van publiceren in eigen beheer is dat het productietempo meestal hoger ligt dan bij een uitgever. Je bent niet afhankelijk van afwegingen binnen een uitgeversfonds en evenmin van het moment waarop uitgevers met hun catalogi boekhandels benaderen.
3. Winstgevend
Je beslist zelf wat je boek moet gaan kosten en hoe groot de marge op elk verkocht exemplaar moet zijn. Die marge is geheel voor jou en hoef je niet met een uitgever te delen. Wel moet je er rekening mee houden dat als (web)winkels je boek voor je verkopen, zij meestal 30 tot 42% van de prijs in de boekwinkel vragen (prijs excl. BTW).
4. Uitdeel exemplaren
Een uitgever gunt elke auteur een beperkt aantal gratis exemplaren om uit te delen. Wil je er meer hebben, dan koop je die tegen gereduceerd tarief in bij je uitgever. Ga je het sprekerscircuit in en wil je een exemplaar van je boek ter beschikking stellen aan je toehoorders, dan moet je daar alsnog zelf in investeren. Het voordeel van een boek in eigen beheer is dat jij de baas bent over de gehele oplage en dat je elk boek tegen kostprijs ter beschikking hebt. Je kunt dus zelf met het sprekersbureau, congres of bedrijf dat je vraagt om te komen spreken, afspreken hoeveel exemplaren tegen welke prijs worden afgenomen. Spreek je regelmatig of ben je dat van plan, dan levert dat een aantrekkelijk financieel voordeel op.
Nadelen van zelf uitgeven
1. Van alle markten thuis zijn
Dat je zelf alle keuzes mag en moet/ maken betekent ook dat je van veel markten thuis moet zijn of mensen met expertise op deze gebieden moet inschakelen. Bovendien zal de productie van je boek naar verhouding veel tijd kosten, omdat elke beslissing door jou gemaakt moet worden en je regelmatig op zoek moet naar informatie over het publiceren van je boek en naar leveranciers die je kunnen helpen. Zaken die een uitgever normaal gesproken voor je doet waardoor de impact van deze taken in hoge mate aan je voorbij gaat.
2. Investeringsrisico
Het vormgeven, drukken en verspreiden van een eigen boek vraagt veelal een behoorlijke financiële investering. Houd rekening met enkele duizenden euro’s aan kosten als je er voor kiest om je boek bij een offset drukker te laten drukken. Kies je voor POD (Printing On Demand), dan is je investering veel lager, omdat je enkele boeken per keer kunt laten printen. Je hoeft je dus niet direct aan grote bedragen te committeren. Zo kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om je boek (in eerste instantie) alleen als eBook te publiceren. Dan ben je naar verhouding slechts een klein bedrag kwijt aan opmaak en productie en gaat de distributie in een aantal opzichten ook een stuk gemakkelijker.
3. Distributie en administratie
Bied je zelf je boek aan bij winkels, dan heb je een ISBN nummer en aansluiting bij het Centraal Boekhuis nodig. Dat vraagt tijd, kost geld en levert extra administratiewerk op. Daarnaast moet je alle boeken die je zelf verkoopt, administreren.
Als ondernemer moet je een afweging maken van alle voor- en nadelen van eigen beheer. En soms is eigen beheer geen vrijwillige keuze, maar de enige mogelijkheid die overblijft omdat uitgevers je boek niet uit willen geven.