Als je begint te denken over het schrijven van een businessboek, heb je vaak al een of meer boekideeën in je hoofd. Hoe weet je dan welk idee het meest ideaal is?
? Een boek dat je vanuit een zakelijke visie schrijft zou in principe aan een aantal eisen moeten voldoen om te slagen. Het moet:
- Aansluiten op jouw kennis en expertise
- Nog niet bestaan
- Je doelgroep aanspreken
1. Je kennis en expertise als basis
Veel kennisprofessionals die een boek overwegen beschikken over een brede expertise. Maar een brede expertise past zelden in één boek. Dan is het soms lastig om een deelelement uit je vak te kiezen. Want meestal ben je enthousiast over je vak en wil je véél vertellen. Toch is het beter om je toch te beperken, zeker als dit je eerste boek wordt. Een smaller onderwerp kun je namelijk beter afbakenen en je kunt je doelgroep en de uiteindelijke lezer veel gerichter benaderen.
Onderzoek de omvang van je boekidee
Met een mindmap voor je boekidee kun je jouw eerste boekidee uitwerken naar deelonderwerpen. Zo maak je de inhoud visueel en kun je inschatten of je onderwerp mogelijk te groot en veelomvattend wordt. Doe eventueel een extra check door per deelonderwerp een nieuwe mindmap te maken om te zien hoeveel je daarover kunt vertellen.
Stel jezelf vervolgens een cruciale vraag: wil je de komende jaren met dit onderwerp geassocieerd worden en krijg je daar echt een warm gevoel bij? Dat laatste is van groot belang: het helpt je om het schrijven snel en goed te doen én het geeft aan dat een aansluitend aanbod bij je boek meer kans van slagen heeft.
Aansluiting op je zakelijk aanbod
Het tweede element betreft de aansluiting van je definitieve onderwerpkeuze op je zakelijke aanbod. Onderzoek:
- Welk bestaand aanbod je hebt dat voor de lezer van je boek aantrekkelijk is
- Welk nieuw aanbod bij je boek zou passen
Kijk zeker of je tijd en middelen hebt om dit nieuwe aanbod te ontwikkelen. Een te ambitieus nieuw aanbod willen ontwikkelen is een veelvoorkomende, serieuze valkuil. - Of dit onderwerp aansluit bij je zakelijke doelen.
Wil je bijvoorbeeld gevraagd worden als spreker, kijk dan op sprekersites of er ruimte en vraag is naar dit onderwerp
2. Welke boeken zijn er al?
Schrijven is net ondernemen: je wilt weten wie je concurrenten zijn. Het is dus handig om te onderzoeken welke boeken er al zijn, hoe die presteren en welke factoren in jouw ogen hebben bijgedragen aan een succesvol boek uit jouw kennisgebied of branche. Let daarbij op de volgende zaken:
- Hoeveel boeken zijn er al over jouw onderwerp? Geen? Enkele? Of meer dan 10?
Zowel een groot aantal als nul boeken over je onderwerp moeten je achterdochtig maken. - Zijn bestaande boeken nog actueel of is deze materie hoognodig aan een update toe?
Kun jij voorzien in die update? Hoe presenteer je deze? Gaat jouw update lang genoeg mee of veroudert die ook weer snel? - Is er een standaardwerk?
In hoeverre grijpen alle geïnteresseerden dan naar dat boek? Wordt jouw boek voldoende zichtbaar en kan het tegen het standaardwerk opboksen? - Wat mist nog?
Mogelijk is er een deelonderwerp dat nog niet is uitgewerkt. - Zijn er originele visies?
Dit is lastig om objectief te onderzoeken, omdat je blik als expert mogelijk gekleurd is. Maar kijk of er wellicht originele of zelfs afwijkende invalshoeken of visies ontbreken en bepaal of jij daarin kunt voorzien. Je stelt je mogelijk bloot aan kritiek, maar met een originele visie onderscheid je je wel van wat er al is.
Door in het oog te houden wat het belang is van je lezer en te kijken naar wat er wel en niet is, loop je niet het risico dat je tijd en geld investeert in een boek dat geen zichtbaarheid en waardering oplevert.
Marktonderzoek naar bestaande boeken
Dit marktonderzoek kun je op twee manieren aanpakken. Allereerst kun je kijken wat anderen al geschreven hebben. Maak een lijst met vakgenoten en mensen die je vakmatig bewondert en bekijk wat zij geschreven hebben. Wat is je indruk? Zijn er witte gaten?
Daarna kun je goed onderzoek doen in online boekwinkels. Gebruik daarvoor eerst managementboek.nl en bol.com en kijk vervolgens internationaal, bijvoorbeeld op amazon.com of bij boekwinkels die specifieke niches bedienen. Aan titels, flapteksten en inhoudsopgaven kun je zien wat de bandbreedte en invalshoek is van het onderwerp dat beschreven wordt. Die geven je ongetwijfeld ideeën voor onderwerpen waar jij bij uitstek deskundig in bent en die nog niet of onvoldoende zijn belicht. Leg dat weer naast de behoefte van je doelgroep en scherp je keuzes verder aan. Zo krijgt je boekidee steeds meer vorm!
3. Spreekt dit boek je doelgroep aan?
Je boek in wording is deels onderworpen aan dezelfde wetten als de rest van je aanbod: je businessboek moet een probleem van je klant oplossen. Alleen is je klant in dit geval een lezer. Om dat succesvol te kunnen doen, moet je dus eerst herkennen en benoemen wat een belangrijk probleem van je klant is. Dat probleem moet belangrijk genoeg zijn om voor een oplossing ongeveer 20 euro neer te tellen en tijd te maken voor het lezen ervan. En het moet zich lenen voor een oplossing in boekvorm.
Dat betekent dat je weet wat de problemen en drijfveren van je zakelijke doelgroep zijn. Gebruik hiervoor de kennis die je vanuit je bedrijf hebt gekregen. Welke:
- onderwerpen op je site zijn het populairst?
- vragen krijg je zelf of zie je online veel gestelde worden?
- producten of diensten verkoop je het meest?
- producten of diensten leveren de beste resultaten op?
Maar dit is input vanuit je eigen bedrijf en die is mogelijk gekleurd of beperkt. Een andere, goede manier om je blik op je doelgroep scherp te houden is om lid te worden van een aantal relevante groepen op Facebook en LinkedIn en te kijken welke vragen daar leven.
Marktonderzoek voor je businessboek
Met gericht marktonderzoek voor je businessboek vergroot je de kans dat je boek aanslaat en in zakelijk opzicht gaat doen wat het moet doen. Wil je daar mee over weten? Dan zijn deze artikelen misschien ook handig:
- Doe lezersonderzoek en check of jouw beeld van je lezer wel klopt
- Onderzoek de marketingkansen van je boek
- Een quick scan voor je boekidee: feedback van een ervaren uitgeefadviseur