Ondernemer ben je 24/7. Het zit in je bloed, je staat altijd paraat om kansen te grijpen, de positie van je bedrijf te verbeteren, nieuwe diensten te ontwikkelen, jezelf te promoten etc. Jouw ondernemerszin is de reden waarom je je boek wilt schrijven, maar het kan ook de reden zijn waarom je boek er nooit komt. Zie je je boek als marketinginstrument? Plan dan het werk aan je boek in. Niet overtuigd? Hier alle voordelen van een schrijfplanning op een rijtje.
1 Je oefent je schrijfvaardigheid
Schrijven is geen talent, het is een vaardigheid; die je dus kunt oefenen. Iedereen kan woordjes kiezen en zinnen vormen, maar juist als je regelmatig schrijft word je er vaardiger in om vloeiend je verhaal te doen, om je boodschap zo helder mogelijk over te brengen, om op te schrijven wat je de lezer wilt vertellen. Eigenlijk zou je elke dag moeten schrijven, tien minuten zou al voldoende kunnen zijn, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar. Kijk wat realistisch is voor jou en plan vaste tijden in waarop je aan je boek gaat werken. Ook als je geen zin hebt of geen inspiratie, ga je het toch doen. Zie het dan maar als een oefening voor de toekomst.
2 Schrijven wordt onderdeel van je werkweek
Met een schrijfschema maak je voor jezelf en je omgeving duidelijk dat je boek een serieuze functie heeft voor je onderneming. Het werk aan je boek krijgt een officiële status als je het opneemt in je weekplanning, je maakt een zakelijke afspraak met jezelf om eraan te werken. Breng ook je medewerkers op de hoogte, zij kunnen je helpen om die tijd vrij te houden. Zo schep je voor jezelf tijd om de voortgang erin te houden en bouw je een buffer tegen de dagelijkse dingen die continu een beroep doen op je ondernemerszin.
3 Overzicht in de werkzaamheden
Werken aan je boek hoeft overigens niet alleen om het schrijven te gaan, het behelst ook de voorbereiding daarop. Het kan nodig zijn om research te doen, soms moet je bepaalde gegevens verzamelen, opzoeken in literatuur of databases, voordat je kunt beginnen met schrijven. Misschien moet je beeldmateriaal laten maken. Ook dit hoort bij het werken aan je boek. Inventariseer in een zo vroeg mogelijk stadium wat je nodig hebt om je boek te kunnen schrijven en neem in je planning op wanneer je dat gaat doen.
4 Met een schrijfschema weet je waar je naartoe werkt
Je boek heeft een functie voor je bedrijf. Je hebt het nodig voor een workshop die je wilt geven of het is een relatiegeschenk. Met andere woorden: het moet op een bepaalde dag klaar zijn. Sommige mensen werken heel goed met een deadline en doen al het werk op het laatste moment, anderen spreiden het werk liever gelijkmatig uit. Zeker is dat je met een realistisch schrijfschema ervoor zorgt dat je boek op de gewenste tijd klaar is. Je werkt week voor week, maand voor maand, hoofdstuk voor hoofdstuk naar de afronding. Zo komt je boek binnen je bereik!
Zoek je voorbeelden van handige schrijfschema’s? Die vind je in ons artikel met schrijfschema’s voor ondernemers.