Als je aan een businessboek werkt is dat bijna altijd met de wens om daarmee extra omzet of inkomen te realiseren. Maar wat mag je van de inkomsten van een boek verwachten? We zien directe en indirecte manieren om als auteur aan een boek te verdienen.
Directe inkomsten boek
Geeft een uitgever je boek uit, dan krijg je royalty’s. Die bedragen meestal 10% van de netto verkoopprijs van een boek (= prijs zonder btw). Dat betekent dat je per verkocht boek ongeveer € 1 à €2 verdient. Dat is niet veel als je bedenkt dat je boek het goed doet wanneer je zo’n 1000 tot 2000 exemplaren verkoopt.
Geef je zelf je boek uit, dan verdien je veel meer. Je betaalt de (online) boekhandel en waarschijnlijk heb je een overeenkomst met het Centraal Boekhuis voor de distributie. Per saldo betekent dit dat je rond de 50% van de netto verkoopprijs overhoudt. Daar gaan de kosten die je gemaakt hebt voor het boek weer vanaf.
De directe inkomsten uit een boek zijn dus zelden een vetpot. Daarom is het goed om je bij je boekconcept al direct bewust te zijn van de indirecte manieren waarmee je inkomsten uit je boek kunt realiseren.
Indirecte inkomsten boek
Bij de indirecte manieren zorgt je boek voor:
- Meer verkeer naar je website
- Meer naamsbekendheid en status
- Meer bekendheid voor je expertise
- Uitbreiding van je netwerk
- Meer abonnees op je nieuwsbrief
- Meer volgers en fans op social media
Dat zijn zonder meer interessante voordelen van een eigen boek die vooral op de wat langere termijn vrucht afwerpen. Maar deze indirecte voordelen van je boek kun je zeker ten gelde maken. Veel auteurs van non-fictie laten daar kansen liggen, maar als je dat al van het begin af aan in je boekconcept verwerkt, kan dat financieel heel interessant zijn.
Geld verdienen met je boek
Wanneer we met een auteur een boekconcept ontwikkelen, kijken we onder andere naar onderstaande vijf mogelijkheden om geld te verdienen met het boek:
- De verkoop van je boek
- Je in de markt zetten als spreker
- Je in de markt zetten als consultant, coach, in te huren expert
- Je in de markt zetten als boegbeeld van een bedrijf
- Je boek als startpunt van aanvullende (online) trainingen
Door concrete producten of diensten aan je boek te koppelen, kun je de opbrengsten van je boek enorm vergroten. De manier waarop je dat doet luistert nauw en dat geldt ook voor de keuzes die je hierin maakt. Weinigen zullen namelijk én als spreker én als coach én consultant én (online) docent/trainer aan de slag gaan.
Bovendien doe je er goed aan om je aanbod goed in het verlengde van je boek en passend bij de wensen en behoeften van je doelgroep te ontwikkelen. Dat betekent dat je al vanaf het prille begin kijkt naar welke kennis je waar deelt en hoe je een lezer naar een andere dienst leidt en andersom. Hoe krijg je bijvoorbeeld die bezoeker van je lezing zo ver dat deze ook je boek koopt?
Ook de prijsstelling van je boek en eventuele diensten moeten op elkaar afgestemd zijn zodat het in de ogen van je doelgroep logisch is en ze exact weten wat een volgende aankoop voor meerwaarde biedt.
Welke boekmarketing past
Als je deze mogelijkheden meeneemt in je boekconcept heeft dat direct gevolgen voor de marketing van het boek. Die moet aansluiten bij de marketing van de andere inkomstenstromen. Het is een van de redenen dat boekmarketing bij Boezzt integraal deel uitmaakt van het boekconcept.