Wil je een managementboek schrijven? Het is een boeiend maar ook complex traject waarbij valkuilen op de loer liggen. We noemen hier de 10 grootste risicofactoren voor een managementboek dat uiteindelijk de verwachtingen van jou als schrijvende professional niet waarmaakt.
1. Je managementboek is vooral interessant voor je concurrenten
Als je niet vooraf je lezersdoelgroep afbakent loop je het risico dat je vooral vakgenoten wijzer maakt met jouw inzichten.
Resultaat: je concurrenten nemen jouw kennis en methoden over en kapen als je niet uitkijkt nog klanten bij je weg ook.
TIP: verdiep je in de wensen en behoeften van de mensen die je ideale klant zijn en verwerk die in de belofte van je boek.
2. Je hebt geen doordachte doelstelling met je boek
Het is verleidelijk om vanuit passie te schrijven en spontaan te beginnen. Je hebt zoveel kennis en zoveel te vertellen…
Resultaat: je boek levert nauwelijks inkomsten en extra omzet op.
TIP: denk ook voor je boek als een ondernemer en formuleer duidelijke doelstellingen.
3. Je hebt een overdaad aan kennis
Al schrijvend deel je steeds meer van je kennis, waardoor je boek dikker en dikker wordt.
Resultaat: Je boek wordt te veelomvattend en de lezer raakt overweldigd.
TIP: baken bij het bedenken van je boekconcept duidelijk af wat je in dit (eerste) boek deelt. Heb je veel te vertellen? Denk gerust groot en stel je voor welke onderwerpen mogelijk in boek 2, 3 of 4 zouden passen.
4. De structuur van je boek is niet goed
Je schrijft vanuit je kennis en enthousiasme, maar daardoor neem je de lezer onvoldoende bij de hand.
Resultaat: je slaagt er onvoldoende in om je lezer van een probleem of naar een oplossing te begeleiden.
TIP: gebruik onze metafoor van een brug als je een managementboek schrijft. Je lezer staat aan het begin aan de ene oever, maar wil naar de overkant. Hoe kun je hem daarheen leiden en de spanning onderweg vasthouden?
5. Je redigeert tijdens het schrijven
Tijdens het schrijven blijf je schaven en schrappen. Voor je met een nieuw stuk schrijfwerk start ga je eerst nalezen of alles wat je al hebt wel goed is en lekker leest.
Resultaat: je komt maar langzaam vooruit met je boek en investeert veel te veel uren.
TIP: schrijf aan een stuk door tot de eerste versie van je manuscript helemaal af is. Daarna laat je het een tijdje liggen en kijk je opnieuw naar de hoofdlijnen/structuur en ga je redigeren.
6. De eindredactie gebeurt door vrienden en bekenden
Gelukkig heeft elke ondernemer wel iemand met taalgevoel in de omgeving die bereid is om het boek na te lopen op taal- en typefouten.
Resultaat: een deel van de fouten en inconsistenties blijft staan, want het persklaar maken van een manuscript is werk voor een professional.
TIP: gebruik zeker de hulp uit je eigen omgeving. Huur voor (eind)redactie maar in ieder geval voor het persklaar maken een professional in. Vraag ons eventueel om mensen die dat doen.
7. Je hebt lekker wat meelezers
Je bent op tijd begonnen met het regelen van meelezers die je na elk afgeleverd hoofdstuk feedback geven.
Resultaat: de feedback verlamt je, want meelezer A zegt zus en meelezer B zegt zo.
TIP: meelezers geven een indicatie en dat is mooi, maar laat je niet gek maken. Geef ze een gerichte opdracht die bij ze past. De ene meelezer let bijvoorbeeld op taal, de ander (een vakgenoot bijvoorbeeld) op de structuur en begrijpelijkheid.
8. Na het schrijven is er tijd voor de boekpromotie
Je legt de laatste hand aan je manuscript, dus nu ontstaat er wat ruimte om over de promotie van je boek na te denken.
Resultaat: de promotie van je boek verloopt veel te traag en sommige zaken blijken niet meer haalbaar. Je ziet veel gemiste promotiekansen.
TIP: je boekpromotie is idealiter onderdeel van je boekconcept. Als je in die fase al over promotie nadenkt en de eerste stappen zet, zul je veel meer boeken verkopen.
9. Na het schrijven ga je uitgevers benaderen
Nu je manuscript klaar is, stuur je het op naar een flink aantal uitgevers in de hoop dat zij er brood in zien.
Resultaat: er ontstaat een periode van lang wachten en je krijgt de nodige afwijzingen. Je manuscript blijft in je la liggen en jouw onrust groeit. Straks schrijft iemand anders een soortgelijk boek en is die je voor….
TIP: wil je liefst een officiële uitgever, benader ze dan in een eerder stadium met een boekvoorstel. Dat is bij managementboeken heel gebruikelijk. Terwijl je op een reactie wacht, schrijf je gestaag verder.
10. Je kiest voor eigen beheer want je kunt het best zelf
Er zijn veel goede mogelijkheden om zelf je boek te publiceren, waarbij je bovendien helemaal zelf kunt bedenken hoe je het wilt hebben.
Resultaat: je schrikt gaandeweg van de enorme hoeveelheid werk, beslissingen en investeringen die eigen beheer met zich meebrengt.
TIP: breng het hele traject van eigen beheer voor je zelf in kaart. Wat wil en kun je zelf doen? Wat besteed je liever uit en waar vind je de professionals bij wie dat in goede handen is?