Heb je besloten om een businessboek te schrijven? Dan daag ik je uit: positioneer jezelf NU als de auteur van jouw boek in wording. Dat heeft twee voordelen:
- Je committeert je in het openbaar aan je boek.
- Je zet nu al je eerste boekmarketingstappen.
Hiermee zorg je voor een extra stok achter de deur zodat je businessboek er echt komt. En je begint al direct met de marketing van je boek, want daarmee kun je eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen.
Maak de weg vrij voor je boek
Bij het schrijven van een boek ben je zelf het grootste struikelblok. Jij moet tijd vrijmaken en negatieve stemmen in je hoofd die je aan het twijfelen brengen het zwijgen opleggen. Als je jouw boekintentie openbaar maakt is dat eng. Maar het brengt je veel.
Allereerst schep je hiermee ruimte voor jezelf: dit boek is NU officieel een zakelijk doel voor de komende maanden. Daarnaast zul je zien dat mensen je gaan steunen, want jij durft iets wat zij heel gaaf vinden.
Ten tweede plant je hiermee de eerste zaadjes voor de marketing van je boek. Wij zien heel vaak dat auteurs pas over hun boekmarketing gaan nadenken als het boek er bijna is. Maar dan ben je te laat en heb je al heel veel kansen laten liggen. Door jezelf NU al als auteur te positioneren en mensen over je boek te vertellen, zet je een belangrijke eerste promotiestap.
Noem jezelf NU auteur
Vermeld in de kopregel op je LinkedIn-profiel dat je bezig bent met een boek. Daarmee krijgen niet alleen de mensen die jouw profiel bezoeken de boodschap mee, maar ook alle mensen die jouw updates zien. In je samenvatting op je profiel kun je er iets meer over kwijt en je kunt daarnaast een project aan je profiel toevoegen dat gewijd is aan je boek.
Vermeld je boek in wording op de ‘over ons’ of ‘over mij’ pagina op je website. Heb je elders nog profielen, vermeld je boek daar ook.
Neem je boek eveneens op in je e-mailhandtekening.
Handleiding Boekmarketing
Deze handleiding helpt je om je boekmarketing tijdig, slim en vooral praktisch aan te pakken. Met een marketingrecept waarmee je de drie fasen van het schrijven en promoten van je boek maximaal benut.
Per fase krijg je 10 kansrijke en belangrijke acties voorgesteld die er tezamen voor zorgen dat je boekmarketing straks staat als een huis.
Kondig je boek aan
Is je boekconcept goed afgebakend, kies dan zo snel mogelijk een (voorlopige) titel en maak een korte samenvatting van je boek waarin je duidelijk het resultaat voor de lezer benoemt. Streef je naar een bepaalde publicatiedatum, vermeld die ook.
Maak een pagina op de bedrijfswebsite en plaats een opvallende link op de homepage en op je LinkedIn profiel, zodat mensen die geïnteresseerd zijn door kunnen klikken. Denk ook aan andere communicatiekanalen die je gebruikt. Misschien heb je een nieuwsbrief waarin je het kunt opnemen en ben je naast LinkedIn ook nog op andere sociale media actief. Laat het daar dan zeker ook zien!
Met al deze acties ondersteun je jouw status als auteur, je maakt hem concreter.
Het nadeel van deze positionering
Wat lastig kan zijn is dat steeds meer mensen naar je boek gaan vragen. Dat kan best confronterend zijn als je project vertraging oploopt of minder gemakkelijk verloopt dan je had verwacht. Tegelijkertijd is er geen betere stok achter de deur. NU mensen ernaar vragen moet je boek er wel komen!
Ben je nog onzeker over de onderwerp of hoe je het schrijven aanvliegt? Een doordacht boekconcept helpt. Daarmee maak je de kans op een succesvol rendement van je businessboek veel groter