Een businessboek schrijven wordt soms voorgespiegeld als iets dat alleen maar voordelen heeft. Ten onrechte, want de nadelen van een eigen managementboek mogen ook best benoemd worden. Je doet immers een flinke investering in aandacht, energie en tijd – en direct en indirect ook in geld. Die investering moet rendement opleveren: in behaalde doelen of in euro’s.
Ruwweg zijn er drie manieren om rendement uit een boek te halen.
1. Je boek als boek
Je businessboek moet je status als expert bewijzen en is een bron van extra inkomen of omzet. Verder is het voor jou business as usual: je gewone werkzaamheden lopen door en het boek is een extraatje.
In dit geval moet het boekconcept een middel zijn om je kennis duidelijk te etaleren. Waarbij je jezelf allereerst moet afvragen of je een breed of juist een smal onderwerp kiest. Wat ook een rol speelt is of je een uitgever zoekt of het boek in eigen beheer uitgeeft. Een uitgever van naam is een kwaliteitsstempel, hij neemt je veel werk uit handen en zorgt dat je boek overal verkrijgbaar is. Je financiële investering is beperkt, maar per boek krijg je maar een klein bedrag. Geef je een boek in eigen beheer uit, dan ben je zelf voor alles verantwoordelijk: van redactie en vormgeving tot distributie. Je financiert alles zelf, maar de volledige opbrengst van de boekverkoop is ook voor jou.
Wat is er nodig?
Om een uitgever zover te krijgen dat deze je boek wil uitgeven, heb je een goed boekconcept nodig waarvoor voldoende markt is. Dat concept dien je te vertalen naar een aantrekkelijk voorstel waarmee je de uitgever overtuigt.
Ongeacht de wijze van uitgeven, heb je altijd een flink bereik nodig onder de doelgroep van het boek. Een uitgever weegt dit mee in de beslissing om jouw boek wel of niet uit te geven en geef je je boek zelf uit, dan is een goed bereik helemaal onmisbaar.
Wat levert deze strategie op?
Deze strategie levert je naamsbekendheid en meer status op. Daarnaast creëer je in beperkte mate extra inkomen uit je boek. De verkoopcijfers van boeken in Nederland stemmen echter niet optimistisch. Meestal moet je genoegen nemen met 1000 tot 2000 verkochte boeken dus als inkomstenbron heeft een boek op zich een beperkt effect.
2. Een boek als onderdeel van een groter aanbod
Je boek verkopen is niet je hoofddoel. Je hoofddoel is het verkopen van een aanvullend aanbod, zoals lezingen, trainingen, adviestrajecten of e-learning. Je boek is daarvoor een middel. In de verschillende hoofdstukken neem je verwijzingen op naar je aanvullende aanbod of je gebruikt je boek in je pitch als spreker, trainer of consultant.
Wat is er nodig?
In je boek en in de marketing eromheen moet je op een goede, effectieve manier verwijzen naar je overige aanbod. Binnen je boek vraagt dat om terughoudendheid en raffinement. Je lezer leest immers een boek, géén verkoopbrochure. Tegelijkertijd wil je dat zoveel mogelijk mensen tijdens en na het lezen je resterende aanbod verkennen.
Naast je boek, heb je dus een overtuigend aanvullend aanbod nodig dat een goede bron van inkomsten biedt. Voor de een is dat een adviestraject dat duizenden euro’s oplevert. Voor de ander is dat een pakket aan lezingen of (online) trainingen.
Wat levert deze strategie op?
Je bent nauwelijks afhankelijk van verkoopaantallen van je boek om geld te verdienen. Al verkoop je maar een beperkt aantal exemplaren, als dat de juiste lezers zijn zullen ze je benaderen voor het aanvullende aanbod. Daarnaast profiteer je ook bij deze strategie van een toegenomen expertstatus, wat de verkoop van een aanvullend aanbod zal ondersteunen.
3. Je boek als bouwsteen in een kennishuis
Vanaf het begin is je boek een bouwsteen in een groter geheel. Als een architect bouw je aan kennismodules waarin blogs, artikelen, Pdf’s, e-books, video’s, lezingen en trainingen elkaar aanvullen. En mensen ertoe aanzetten om ook dat andere kennisproduct af te nemen. Je boek is een onderdeel van dit kennishuis.
Wat is er voor nodig?
Dit vraagt om GROOT denken, een grondige voorbereiding en een uitgekristalliseerd concept voor zowel het boek als het kennishuis. Mogelijk moet je meer tijd stoppen in het construeren van dit kennisbouwwerk dan in het schrijven van het boek zelf, want het concept moet lang mee kunnen gaan. Misschien plan je al vanaf het begin meerdere boeken of vertalingen van dit boek. Je bent daarmee voor meerdere jaren onder de pannen…
Deze strategie vraagt om flexibiliteit. De markt om je heen zal veranderen en het is van belang dat je kennishuis daarop in kan spelen, wil het effectief zijn.
Wat levert het op?
Dit is een typische meerjarenstrategie die gedurende drie, vijf of tien jaar een groeiend inkomen oplevert uit steeds meer bronnen.
Boekconcept als basis
Zoals je ziet kan je boek een opzichzelfstaand avontuur zijn, maar ook het begin van een groter geheel. Hoe je het voor je ziet: je boekconcept vormt in al deze scenario’s de sleutel tot een geslaagde realisatie en tot meer rendement uit een businessboek.