Zijn stem klinkt mat: ‘mijn boek is bijna af, maar ik vraag me steeds meer af: zullen mensen het wel fijn vinden om het te lezen? Haken ze niet voortijdig af?’ We hebben deze ondernemer begeleid van boekidee, tot een concept dat binnen zijn marketingstrategie past. Vervolgens heeft hij hoofdstuk voor hoofdstuk geschreven en fijngeslepen. De twijfel blijft. En hij is niet onze enige cliënt. Daarom nu een blog met 15 manieren om de aandacht van de lezer van je zakelijke boek vast te houden. Zo krijg je een boeiend businessboek.
1 Omslag
Zorg voor een opvallend omslag, een prikkelende titel en een intrigerende flaptekst. Want om die lezer te vinden, moet je hem eerst aantrekken. Zoals een bloem met geuren en kleuren een bij lokt, zodat die ervoor zorgt dat zij kan voortbestaan, zo moet jouw boek de juiste lezers, lees potentiële klanten, voor jou aantrekken.
2 Inhoudsopgave
De eerste bladzijde die een geïnteresseerde lezer daarna zal openslaan is de inhoudsopgave. Zakelijke boeken worden gelezen door mensen die er iets mee willen opschieten. Dus jouw inhoudsopgave moet zijn eerste indruk bevestigen: ‘Dit boek gaat mij helpen mijn specifieke vraag te beantwoorden of gaat mij leren hoe ik mijn probleem op kan lossen.’ Alleen als hij daarvan overtuigd is, zal hij beginnen te lezen.
3 Afwisseling
Zorg ervoor dat je boek al op het eerste gezicht afwisseling biedt. Als de inhoudsopgave positief wordt ontvangen, zal je lezer je boek doorbladeren. Zorg dat niet alle pagina’s er hetzelfde uitzien. Lange lappen letters stoten af. De moderne lezer kan relatief korte teksten aan, dus zorg voor variatie in de bladzijden.
4 Wees kort
Een korte boodschap blijft het best hangen, dat geldt ook voor je boek. Maak korte, duidelijke hoofdstukken en wijd vooral niet onnodig uit.
5 Tussenkopjes
De eerste manier om een langere tekst prettiger leesbaar te maken is tussenkopjes te gebruiken, die de kern van de paragraaf aangeven. Zo leid je de lezer ongemerkt door het hoofdstuk
6 Illustraties
Wissel tekst en beeld met elkaar af. Gebruik foto’s, tabellen, grafieken etc. Soms kun je iets met een illustratie sneller inzichtelijk maken dan met tekst.
7 Voorbeelden
Weef zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden door de theorie die herkenbaar zijn voor de lezer. Als hij zich met jouw verhaal kan identificeren, zal hij willen doorlezen om te zien wat je nog meer te bieden hebt.
8 Streamers
Streamers zijn van die kleine tekstjes in de kantlijn of dwars door de tekst die een belangrijke passage uit de paragraaf lichten en zo de inhoud ervan benadrukken.
9 Quotes
Ter afwisseling van je eigen verhaal, kun je uitspraken van bekende vakgenoten, klanten of – eventueel – bekende Nederlanders opnemen over het onderwerp waarover het hoofdstuk gaat. Dit leest niet alleen prettig, maar je lezers/ potentiële klanten zien dan en passant ook dat je ingevoerd bent in je vakgebied.
10 Laat horen wie je bent
Wees niet bang om anekdotes, beeldspraken of woorden te gebruiken die je in het spraakgebruik ook bezigt. Dit boek is een prachtige manier om je bestaande klantenkring aan je te binden en nieuwe klanten nieuwsgierig te maken.
11 Humor
Waarom zou je geen grapjes maken in je boek? Het is niet voor niets dat reclame vaak grappig is: met humor blijft de boodschap beter hangen. Doe het als het kan. Zeker als je in persoonlijk contact ook wel eens een vrolijke noot strooit.
12 Teksteffecten
Gebruik opsommingen, maak eventueel vetten of cursieven om in een langer stuk tekst te structureren. Het oog gaat van het ene naar het andere woord en zo blijft het publiek doorlezen. Wees hiermee overigens wel voorzichtig: met teveel prikkels bereik je juist het tegenovergestelde.
13 Vormgeving
Dit sluit aan bij het vorige kopje. Een vormgever kan je hierin ook heel goed adviseren. Extra aandacht besteden aan de vormgeving van je boek is nooit weggegooid geld. Vormgevers zijn erin bedreven om jouw tekst zoveel mogelijk te ondersteunen.
14 Kleur
Als het financieel haalbaar is kun je overwegen om kleur toe te voegen aan het binnenwerk van je boek. Dat maakt het aanzien vaak een stuk aantrekkelijker.
15 Bied service
Streef ernaar je lezer meer te bieden dan hij verwacht. Geef hem een oplossing voor het probleem of een antwoord op de vraag die aanleiding voor hem was om je boek ter hand te nemen, maar bied meer. Denk bijvoorbeeld aan: een gratis e-book, checklists; verwijs door naar je website, korting op een eerste gesprek etc. Lees hierover meer in dit blog.
Je ziet: er zijn heel veel manieren waarop je je businessboek interessant kunt maken. Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal in te zetten. Kies welke bij jouw boek passen. Er zijn ondernemers die van tevoren al beslissen welke ze gaan gebruiken in hun boek, maar schrijven is al moeilijk genoeg. Mijn advies is daarom om je als je begint te schrijven niet teveel op te richten. Nadenken over de vorm, kan je inspiratie helemaal blokkeren – we hebben het hier over een heus writersblock – en hoe moet je boek er dan komen? Schrijf eerst die eerste versie, ga dan pas sleutelen aan de presentatie.