Je wilt het al zolang, een boek schrijven, je gaat er nu toch eens mee beginnen. Maar ineens word je overvallen door TWIJFEL. Een zwaar gevoel dat je verlamt. Een ruis in je hoofd die ontstaat als je denkt aan je boek, waardoor je dat dus vermijdt. Een onweerstaanbare drang om andere dingen te doen, die ervoor zorgt dat je soms wekenlang niet omkijkt naar je notitieblok of PC.
TWIJFEL. Een boek schrijven, tijd ervoor vrijmaken, kan ik dat wel?
Je bent de enige niet!
We kunnen je geruststellen: je bent de enige niet. Al onze cursisten hebben momenten waarop ze zich afvragen of ze het wel kunnen. Kunnen ze wel schrijven? Kunnen ze wel tijd genoeg vrijmaken? Wordt het verhaal niet te lang? Is het wel interessant om te lezen?
In zekere zin zou het dus zelfs vreemd zijn als je die twijfel helemaal niet zou voelen. Hij geeft aan dat je nieuwe paden wilt betreden (en dat is best spannend), dat je hart voor de zaak hebt (want anders begon je er niet aan) en kwaliteit wilt leveren (want alleen daar kom je zakelijk gezien verder mee). Maar we snappen ook heel goed dat je je af en toe afvraagt hoe andere schrijvers het wél voor elkaar krijgen. Ter inspiratie een aantal voorbeelden van cursisten die het hebben gedaan: ze hebben hun eigen boek (bijna) gerealiseerd.
Een eigen boek om je carrièreswitch te ondersteunen
Marc werkte al jaren in de ICT, maar kwam door allerlei persoonlijke ervaringen tot het inzicht dat een carrièreswitch aan de orde was. Hij startte een eigen bedrijf en wilde zich daarbij duidelijk onderscheiden van vakgenoten. Een boek leek daartoe het aangewezen middel.
Toen Marc zich bij ons meldde, had hij al schrijfervaring. Hij schreef met plezier emails en offertes, werkte mee aan het personeelsblad en had uit persoonlijke belangstellingen een aantal creatieve schrijfcursussen gedaan.
Toch kampte ook Marc met twijfels: een boek was toch iets heel anders dan notulen, een gedicht of een verhaal. Kon hij dat wel? En het boek moest goed zijn, want er hing veel vanaf!
Tijdens onze eerste sessie bleek dat het idee dat hij had voor zijn boek, het minder geschikt maakte om er zijn business mee te versterken. De marketingkennis van Linda bood uitkomst. Marc’s boekconcept werd bijgestuurd en aangescherpt, waarna hij begon te schrijven. Hij ging als een speer en was vastbesloten om zijn boek in een half jaar af te hebben. Dat is gelukt, een half jaar na de eerste sessie presenteerde Marc zijn boek aan familie, vrienden en vakgenoten.
Een uitgever gevonden!
Marjan is een ervaren coach, met een bloeiende eigen praktijk. Ze werkt al jaren als ondernemer, heeft een uitgebreide klantenkring (bedrijven), een omvangrijke groep abonnees op haar nieuwsbrief en een website die haar professionaliteit uitstraalt. Marjan heeft een duidelijke visie op haar vak en die wilde ze vastleggen in een boek.
Tijdens onze eerste sessie uitte Marjan haar onzekerheid over het onderwerp voor haar boek en de kansen om het onder te brengen bij een gerenommeerde uitgeverij. Terwijl ze nog met ons werkte aan het boekconcept, zetten we ook in op het benaderen van uitgevers. Het kan namelijk bij business boeken geen kwaad daar al in een vroeg stadium mee te beginnen. Een uitgever plant zijn uitgaven vaak bijna een jaar vooruit, dus als je die weg kiest, publiceren bij een gerenommeerde uitgeverij, moet je daar rekening mee houden.
Toen ze haar eerste hoofdstuk had geschreven, begon Marjan de zoektocht al voor te bereiden. In overleg met Marja ontwikkelde ze materiaal waarmee ze haar boekidee helder en direct kon overbrengen op de uitgevers met wie ze in gesprek wilde. Al snel bleek dat er twee uitgevers geïnteresseerd waren in Marjans boek. Bij onze laatste sessie vertelde ze dat ze een contract had getekend, dat de uitgever nog een plekje over had in de eerstvolgende prospectus en dat ze nu bezig was met een omslagontwerp en een aanbiedingstekst. Van haar boek moest het merendeel nog geschreven worden, dat was op dat moment haar grootste zorg. Maar dat is natuurlijk goed gekomen: haar boek ligt in de boekhandel!
Een vervolgtraject om het boek af te ronden
Eric is eigenaar van een bedrijf met tientallen werknemers in verschillende landen. Al jaren roept hij dat hij een boek gaat schrijven, maar als zijn directeur hem bijna dagelijks gaat vragen wanneer hij het nou eindelijk kan lezen, beseft Eric dat de tijd van denken voorbij is. Hij gaat het doen. Tijdens onze kennismaking blijkt dat hij heel wat te vertellen heeft. Om eerlijk te zijn slaan we steil achterover van de potentie die het managementboek heeft, dat in zijn hoofd al helemaal vorm heeft gekregen. Dat alleen nog hoeft te worden geschreven.
Het boekconcept is al snel neergezet, dat zit strak in zijn hoofd, maar des te dichter we bij het uitvoerende deel komen, des te stiller Eric wordt. Tijdens een sessie over het inrichten van de hoofdstukken gooit hij zijn twijfels op tafel. Wordt het boek wel interessant? Willen mensen wel lezen wat hij te vertellen heeft? Kan hij wel schrijven? Is dat niet veel te ingewikkeld? Kan hij boekentaal wel goed hanteren?
Als we duidelijk maken dat het kan helpen om één persoon in gedachten te houden voor wie hij schrijft en dat hij de eerste versie van het verhaal mag schrijven zoals hij het zou vertellen aan een klant, gaat er bij Eric een knop om. De volgende keer levert hij een hoofdstuk in dat staat als een huis. En dat zijn signatuur met zich meedraagt, ook dat is belangrijk bij een business boek: herkenning bij de lezer. Een boek moet de stijl van de ondernemer uitdragen, zodat bestaande klanten je herkennen en nieuwe je gemakkelijker leren kennen.
Aan het eind van ons traject was Eric nog niet helemaal klaar met schrijven, maar was hij er wel van overtuigd dat de afronding nabij was. Na enkele maanden bleek het toch niet eenvoudig om als ondernemer tijd vrij te maken om te schrijven. Hij had er wél de rust voor nodig en kon wel een aantal uur achter elkaar werken, maar moest dan toch echt weer iets actiefs doen.
Eric koos daarom voor een individueel vervolgtraject, waarin we hem bijstaan in het schrijfproces. Als dat klaar is, zorgen wij voor de redactie en voor de productiecoördinatie van zijn boek. Het is dus nog even afzien, die laatste twee hoofdstukken moet hij nog wel afronden, maar dan heeft hij alsnog dat veelbelovende boek, zonder dat hij er zelf enig omkijken naar heeft.
Twijfel tijdens het schrijven van je boek, is heel normaal. Maar het zou jammer zijn als het je zou weerhouden om te beginnen aan je boek of om het af te ronden als je al met schrijven bent begonnen. Wil je weten of je op de goede weg bent of wil je hulp bij het schrijven, het vinden van een uitgever of het promoten van je boek? Dan kunnen we je zeker helpen. Kijk bovenaan deze site in de navigatie op jouw vraag of onderwerp en hulp is onderweg!