Mensen geloven reclame niet meer zo en laten zich bij een aankoop er nauwelijks nog door leiden. We hechten als consument veel meer waarde aan de oordelen en aanbevelingen van anderen. Je gaat eerder naar een restaurant als iemand anders je vertelt er heerlijk gegeten te hebben. Als je de keus hebt uit meerdere stofzuigers die even goed presteren koop je waarschijnlijk het apparaat met de meeste aansprekende recensies of de meeste sterren.
Het vertrouwen op het oordeel van anderen en je daar door laten leiden noemen gedragsdeskundigen sociale bewijskracht. Het is een bijzonder krachtig marketinginstrument want uit onderzoek blijkt dat:
- 92% van de consumenten zegt dat ze een aanbeveling van een vriend vertrouwen
- 70% van de consumenten vertrouwt aanbevelingen van mensen die ze niet kennen
Bij het kopen van een boek werkt het niet anders en gaan mensen ook af op oordelen van anderen. Door je daar van bewust te zijn, kun je de promotie van je boek versterken. Ik noem hier 5 manieren waarop je gebruik kunt maken van sociale bewijskracht.
1. Aantal lezers/verkochte exemplaren
Toegegeven, het is een kip-ei situatie maar boeken die al goed verkocht zijn verkopen steeds beter. Boekenkopers gaan graag af op bestsellerlijsten en uitgevers plakken graag een sticker op een boek waarop staat dat er al x duizend van verkocht zijn.
De vraag is dan wat je daar mee kunt als je boek nog uit moet komen en je het hoofd breekt over slimme promotietechnieken. Toch heb je voor verschijnen wel degelijk een instrument in handen om je non-fictieboek al direct een verkoopslinger te geven. Bijvoorbeeld door een voorverkoop actie te organiseren waarbij je de koper die al voor verschijning een bestelling doet een bonus te geven. Denk aan:
- Een korting
- Een extra hoofdstuk of extra informatie
- Een inlogcode voor exclusieve content online
- Deelname aan een online training
- Toegang tot een speciale bijeenkomst
Met het geven van korting zou ik in dit geval terughoudend zijn, omdat je volgens de Wet op de vaste boekenprijs maar 1 keer per jaar een actiekorting mag bieden. Dan is het waarschijnlijk slimmer om het kortingsinstrument voor iets anders te gebruiken
2. Positieve reviews van lezers
Recensies van lezers en boekrecensenten zijn natuurlijk geweldig bewijsmateriaal waarmee je de kwaliteit van je boek aantoont. Vooral oprechte recensies van lezers zijn geloofwaardig. Die hoeven niet 100% jubelend te zijn. Een afgewogen recensie waarin iemand ook een minpuntje noteert, is veel geloofwaardiger. Dat geldt ook voor recensies waarbij mensen hun echte identiteit laten zien. Vraag dus heel bewust om recensies en moedig ze aan. Wees daarbij niet bang voor mogelijk negatieve recensies. Die zullen er altijd zijn en bovendien pakt een negatieve recensie uiteindelijk positief uit als je nog relatief onbekend bent als auteur. Hoe dat werkt lees je hier.
3. Reacties van lezers
Naast recensies kun je mensen ook om een reactie vragen zodat ze kunnen aangeven wat het lezen van het boek met hen heeft gedaan en voor hen heeft betekent. Je kunt mensen aanzetten om hun verhaal met je te delen door daar gericht naar te vragen en dat makkelijk te maken. Geef bijvoorbeeld een emailadres waar ze hun reacties en vragen naar toe kunnen sturen. Of bied de gelegenheid om op een Facebookpagina of in een Facebookgroep te reageren.
Handleiding Boekmarketing
Deze handleiding helpt je om je boekmarketing tijdig, slim en vooral praktisch aan te pakken. Met een marketingrecept waarmee je de drie fasen van het schrijven en promoten van je boek maximaal benut.
Per fase krijg je 10 kansrijke en belangrijke acties voorgesteld die er tezamen voor zorgen dat je boekmarketing straks staat als een huis.
4. Commentaren op social media
Naast reacties zie je op social media nog allerlei andere, korte berichten die verwijzen naar een auteur of boek. Door zelf actief en zichtbaar te zijn op social media en daar te reageren op anderen nodig je mensen uit om iets over je boek te zeggen. Soms zullen ze dat ook spontaan doen. Ook die reacties kun je ‘vangen’. Bijvoorbeeld door een gerichte zoekopdracht of omdat je zelf een hashtag in het leven hebt geroepen die past bij je boek.
5. Aantal keren gedeeld
Veel auteurs hebben ook een blog naast hun boek. Hier kun je delen uit je boek publiceren of die hoofdstukken die geschrapt zijn omdat ze het boek te omvangrijk maakten, maar wel waardevol zijn. Ook artikelen die voortborduren op de inhoud van je boek kun je delen op je blog, net als nieuwe ontwikkelingen in het betreffende vakgebied of onderwerp.
Gebruik je een blog, neem hier dan ook knoppen op waarmee mensen de pagina’s eenvoudig zelf kunnen delen op social media. Die ‘deelknoppen’ hebben vaak een teller en berichten die veel gedeeld worden, worden door lezers ook meer gewaardeerd en wederom gedeeld. Laat de teller dus niet zien als een blogartikel minder dan bijvoorbeeld 10 of 20 keer gedeeld is, want dat werkt als antireclame. Maar de meeste tellers kun je zo instellen dat ze vanaf een vooraf vastgesteld aantal een teller zichtbaar maken.
Aan de slag met sociale bewijskracht?
Zoals je ziet kun je sociale bewijskracht op allerlei manieren inzetten. Maak je eigen keuze uit de mogelijkheden en kijk vooral naar technieken die jou haalbaar lijken. Dan weet je zeker dat je er ook echt iets mee doet.