‘Kan ik mijn blogs niet gewoon bundelen tot een businessboek?’ ‘Nee.’ Zeggen wij bijna altijd. Terwijl het toch zo logisch lijkt: veel professionals bloggen. Waarom zou je dan niet de kortste weg nemen en die blogs bundelen tot een boek? Het draait immers om het tonen van je expertise, nietwaar? En dat is precies wat je in je blogs gedaan hebt. Dus…
Waarom wilde je dat boek ook alweer?
Wij gaan ervan uit dat je wilt dat je boek en je business elkaar versterken. Dan is het goed om bij elke beslissing die je neemt over je boek, steeds terug te gaan naar de basis. Wat wilde je ook weer bereiken met dat boek?
Als ondernemer wil je uitblinken en je onderscheiden van je concurrenten. Door je expertise te tonen, verwacht je je bekendheid te vergroten en je naam te vestigen, zodat je meer klanten aan je weet te binden.
Dat tonen van je expertise kan op veel manieren, het schrijven van een boek is er slechts één van. Toch kies je bewust voor het schrijven van een boek. Een boek heeft status, is een prachtige weggever en klantenbinder, is aanleiding voor interviews en gastoptredens en zorgt op zichzelf ook voor extra inkomsten.
Je werkt aan je imago toch?
Hoewel het bundelen van je blogs een goede shortcut lijkt op weg naar een eerste boek van jouw hand, is het de vraag of zo’n bundeling van blogs bovenstaande doelen helpt bereiken. Laten we eerlijk zijn:
- Veel ondernemers bloggen, dat is niet heel bijzonder en onderscheidend. Wordt je bundel dat dan wel…?
- Een collectie blogs heeft niet dezelfde status als een goed doordacht en uitgewerkt boek.
- Je blogs zullen onderling variëren in kwaliteit.
- Als je blogs zelf sterk en onderscheidend genoeg zijn, word je nu al gevraagd als spreker en interviewkandidaat.
Zo niet, dan zijn je blogs nog te weinig onderscheidend en als boek onvoldoende… - Bundels blijken in de praktijk moeilijk te verkopen, tenzij je Sylvia Witteman of Youp van ’t Hek heet.
- Je loopt het risico dat je verzameling blogs als te weinig samenhangend wordt ervaren of dat mensen denken dat je je er te gemakkelijk vanaf maakt. Dat schaadt je reputatie.
Los van deze positioneringsnadelen is er nog een ander nadeel: een serie zakelijke blogs heeft een heel andere structuur en spanningsboog dan een boek. Waar een boek een rode draad heeft en de lezer als het goed is van hoofdstuk naar hoofdstuk in logische stappen bij de hand wordt genomen, staat een blog volkomen op zichzelf.
Een blog is geen hoofdstuk
In een blog moet je meestal in 300 tot 800 woorden je punt maken. Vaak begin je met een vraag, probleem, constatering of prikkelende stelling. Daarna volgt een inleiding, een middenstuk met uitleg en onderbouwing en een conclusie. Een verzameling blogs is daarmee een serie losstaande elementen met elk een relatief korte spanningsboog.
De spanningsboog van een volwaardig businessboek is heel anders, omdat hij de aandacht van de lezer langer moet vasthouden. De rode draad loopt op macroniveau door het hele boek: van hoofdstuk naar hoofdstuk.
Ook binnen een hoofdstuk is er als het goed is een spanningsboog. Inderdaad: die kan lijken op de opbouw van een blog. Maar om de aandacht van de lezer gedurende het hele boek vast te houden, verwijs je in een boek soms voorwaarts, soms achterwaarts en neem je de lezer regelmatig bij de hand. Door een conclusie of belangrijk element uit een ander hoofdstuk nog eens kort te herhalen of ernaar te verwijzen. Wij zien dat dat in een bundel blogs meestal vergeten wordt.
Zijn je blogs dan niet bruikbaar?
Jazeker wel! Maar we zeiden het al: wij gaan ervan uit dat je een boek schrijft om er ook je zakelijk succes mee aan te zwengelen. Dan vraagt het werken met je blogs om een andere blik en net iets andere acties dan ze achter elkaar zetten in één bestand en dat publiceren als boek.
Je blogs bieden je bij het schrijven van je boek veel waarde:
- Je ziet welke blogs populair zijn.
Deze onderwerpen zijn dan zeer waarschijnlijk van waarde voor je lezer en daarmee voor je boek. - Je ziet welke blogs veel reacties oproepen of misschien zelfs controversieel zijn.
Reden om nog eens goed naar de onderwerpen van je blog te kijken en misschien wat extra research te doen zodat je zeker weet dat je het goede verhaal vertelt. - Je blogs waren een uitstekende vingeroefening bij het schrijven over een onderwerp.
Je zult zien dat als je een onderwerp een tweede keer adresseert, je dit onderwerp bondiger en duidelijker weet te behandelen. Al schrijvende scherp je immers je denken aan. - Inhoudelijk zul je delen van je blog kunnen gebruiken in je boek.
Denk aan zinnen en woordkeuzes, aan je eigen mening die je over een onderwerp gevormd hebt, aan research die je voor je blog hebt gedaan, zodat je al bronnen paraat hebt. - Door je blogs heb je al een publiek opgebouwd.
Dat publiek komt je bij de marketing van je boek zeker van pas.
Ja, maar bundelen is niet genoeg
Je blogs zijn dus zeker bruikbaar bij het schrijven van een boek, maar het is niet voldoende om ze een op een achter elkaar te zetten.
Even terugkomend op de eerste regel: ‘Zeggen we bijna altijd.’ De enige uitzondering hierop vormen de blogs die al met het doel van een boek in gedachten zijn geschreven. Die bewandelen namelijk eenzelfde weg als het ontstaan van een boek: een concept met een doel en een doelgroep, een uitwerking naar een serie onderwerpen, een uitwerking naar blogs (zie ze als zeer korte hoofdstukken) en een rode draad die het lezen en de stap van blog naar blog logisch en prettig houdt. Dat is naar onze mening de enige blogroute die wél naar een kwaliteitsboek leidt.
Boezzt Boekconcept
Als je een boek schrijft om er ook je zakelijk succes mee aan te zwengelen, dan vinden wij het dus niet verstandig als je je blogs lukraak achter elkaar plakt en publiceert. Als je straks niet met stapels onverkochte boeken opgescheept wilt zitten, is er meer nodig.
De term viel hierboven al even: een concept. Als je een succesvol businessboek wilt, dan heb je een stevig boekconcept nodig. Voordat je gaat schrijven. In het Boezzt Boekconcept definieer je wie je doelgroep is, wat je doel is, hoe je je boek laat aansluiten bij je marketing en andersom, en nog veel meer. Naar dit Boezzt Boekconcept keer je steeds weer terug bij alle keuzes die je moet maken ten aanzien van je boek en de marketing. Het is de basis waarvanuit je doelgericht werkt naar succes, met je boek en je business.
In principe leg je in je Boezzt Boekconcept alle punten vast die ervoor gaan zorgen dat je een topboek schrijft én dat je boekmarketing en je zakelijke marketing elkaar versterken. Wil je weten wat je nog meer kunt doen om ervoor te zorgen dat je boek een succes wordt?
JC
Interessant om te lezen, de lezers van mijn (persoonlijk) blog vragen vaak ‘wanneer het boek uitkomt’. In mijn geval zou dat dan een bundel moeten worden, zoals je hier uitlegt. Toch denk ik te weten dat een succesvol blog iets is, maar een boek verkopen iets heel anders. Online lezers is niet dezelfde doelgroep als die persoon die in de winkel loopt en kaft-jes kijkt. Ik ken een aantal bloggers die een boek(je) hebben uitgegeven, sommigen hebben zelfs een succesvolle en graag gelezen column in een krant, maar het boek verkoopt voor geen meter! 🙂 Dus het blijft ook een beetje een gok.
Linda Krijns
Enthousiaste lezers van je blog zijn inderdaad anders dan de kopers van je boek. Daarom is het goed om je af te vragen wat de reden zou kunnen zijn waarom iemand je gebundelde blogs als boek zou kopen en daar om en nabij de 15 euro in wil investeren. Bloglezers lezen vaak ofwel omdat de blogs vermakelijk zijn ofwel omdat ze er iets van opsteken. Het is de vraag of ze voor het vermaak zouden willen betalen. Voor het leren van iets handigs of nuttigs hebben mensen wel vaak geld over, mits je het duidelijk en gestructureerd brengt. Daar komt een goed boekconcept dan weer om de hoek kijken.